Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-10-02

Błędy w projektach uchwał budżetowych

Jednostki samorządu terytorialnego (JST) już zaczęły przygotowywać się do opracowania projektów budżetów na 2025 r. Projekt tego dokumentu, który będzie podstawą gospodarki finansowej gminy (lub miasta), sporządza wójt (burmistrz, prezydent miasta), uwzględniając przepisy prawa budżetowego, a także zasady, które określił organ stanowiący danej JST w uchwale w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. Projekt budżetu musi być gotowy do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, gdyż do tego dnia zarząd JST przedkłada go organowi stanowiącemu JST, a także regionalnej izbie obrachunkowej, która musi go zaopiniować. Zarząd JST musi przedstawić tę opinię organowi stanowiącemu. Z kolei organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego musi przyjąć uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego. Jak co roku w trakcie sporządzania projektów budżetu pojawiają się wątpliwości związane np. z uwzględnianiem w nich różnego rodzaju wydatków, dochodów czy limitów. Odpowiadamy na wybrane pytania. ©℗

O co pytają na szkoleniach

Limit zobowiązań na pokrycie deficytu

problem Jak ująć w projekcie uchwały budżetowej gminy kwoty limitu zobowiązań na zaciągnięcie kredytu? Czy podać tylko samą kwotę główną? Czy też kwota limitu powinna obejmować dodatkowe, powiązane wydatki, np. odsetki, koszty bankowe?

odpowiedź Limit zobowiązań ujmowany w projekcie uchwały budżetowej powinien obejmować oprócz kwoty głównej również inne należności, w tym odsetki oraz koszty bankowe.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) JST mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Znaczenie ma także art. 91, w myśl którego suma zaciągniętych kredytów i pożyczek, innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych nie może przekroczyć kwot określonych w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei zgodnie z art. 212 u.f.p. limit zobowiązań jest obowiązkowym elementem uchwały budżetowej. W myśl bowiem tego przepisu uchwała budżetowa m.in. określa takie parametry, jak:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00