Artykuł
Obywatelską inicjatywę uchwałodawczą można wykorzystać w planowaniu przestrzennym
Chociaż przepisy o obywatelskiej inicjatywie uchwałodawczej wprowadzono w 2018 r., to nie wszyscy byli zgodni co do możliwości ich zastosowania, gdy w grę wchodziło uchwalanie aktów planowania przestrzennego. Jednak od 24 września 2023 r. w znowelizowanej ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 977; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 2029; dalej: u.p.z.p.) wprost przewidziano użycie tej procedury do zainicjowania planu ogólnego gminy i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z art. 41a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1688; dalej: u.s.g.) grupa mieszkańców gminy mających czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego może wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą.
Kto ma prawo
Czynne prawo wyborcze w wyborach do rady gminy mają: obywatel polski, obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim oraz obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz stale zamieszkuje na obszarze danej gminy. Nie mają tego prawa osoby: pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu, pozbawione praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu, ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądu. Stałe zamieszkanie to zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu (art. 10 par. 1 pkt 3 lit. a i par. 2, art. 5 pkt 9 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy; t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1277; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 497). Przepis ten dotyczy jedynie aktów prawa miejscowego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right