Czy OPS powinien stworzyć procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych
Czy ośrodek pomocy społecznej powinien stworzyć procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, czy zobowiązany jest do tego tylko Urząd Miasta?
Czy ośrodek pomocy społecznej powinien stworzyć procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, czy zobowiązany jest do tego tylko Urząd Miasta?
Od 25 grudnia 2024 r. organy publiczne muszą przyjmować zgłoszenia zewnętrzne od sygnalistów. O tym, o jakie konkretnie organy chodzi, jakie mają obowiązki i jakie działania powinny podjąć jeszcze przed uruchomieniem kanałów do przyjmowania informacji o naruszeniach prawa – pisaliśmy szczegółowo w GP Poradniku z 25–27 października „Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych od sygnalistów. Jak urząd musi się
Utrudnianie lub uniemożliwianie zgłoszenia naruszenia prawa może być zagrożone karą pozbawienia wolności nawet do lat trzech. Taką samą karę można ponieść za podejmowanie działań odwetowych wobec sygnalisty lub jego pomocnika
Trzeba w niej przewidzieć możliwość zgłoszeń naruszenia prawa także innej osobie niż domyślnie wyznaczona do ich przyjmowania. Może się bowiem zdarzyć, że nieprawidłowości, o których informuje sygnalista, dotyczą właśnie jej
Choć ustawa o ochronie sygnalistów weszła w życie 25 września br., to dopiero od 25 grudnia 2024 r. do rzecznika praw obywatelskich i innych organów publicznych trafiać będą tzw. zgłoszenia zewnętrzne naruszeń prawa. Jednak przygotowania do ich przyjmowania trzeba rozpocząć znacznie wcześniej, bo zadań z tym związanych, które organy publiczne (w tym m.in. urzędy administracji, wójtowie, burmistrzowie
Pracodawcy muszą uwzględnić w opracowywanym systemie zgłoszeń wszystkie obligatoryjne elementy określone przez ustawodawcę. Muszą dostosować go do specyfiki przedsiębiorstwa oraz skonsultować z załogą. Uchybienia na każdym etapie mogą wpłynąć na niską skuteczność procedury whistleblowingowej.
Przygotowana procedura zgłoszeń wewnętrznych musi zadziałać na każdym etapie. Dlatego przy jej weryfikacji nie można zapomnieć o kwestiach technicznych
Organy publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, będą musiały zamieścić w BIP najistotniejsze informacje dotyczące składania zgłoszeń zewnętrznych i ochrony sygnalistów. Ich katalog określa art. 48 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów. Wymienia on 11 różnych punktów. Niestety po dokładnej analizie okazuje się, że wiele z tych wymogów zawiera nieostre sformułowania, których interpretacja
W odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń” resort pracy w piśmie z 1 października 2024 r. wyjaśnił, że podmioty prawne zobowiązane do wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa na podstawie ustawy o ochronie sygnalistów nie mają obowiązku informowania swoich klientów o wprowadzeniu tej procedury.
Gdy u pracodawcy działają związki zawodowe, to one zajmują stanowisko wobec procedury. Jeśli ich nie ma, można zwrócić się do przedstawicieli pracowników, chyba że w firmie są zatrudniane osoby także na innej podstawie niż stosunek pracy
Pierwsze dni obowiązywania przepisów o ochronie sygnalistów już pokazały, że jest konieczna poprawa komunikacji z pracownikami. Warto zorganizować spotkania na ten temat dla wszystkich grup zainteresowanych: potencjalnych zgłaszających, osób przyjmujących sygnały i kierownictwa firmy
Będzie to mogła zrobić duża firma, która z powodu chaosu informacyjnego utworzy do końca br. regulamin dla sygnalistów, a 1 stycznia będzie dla niej pracować poniżej 50 osób
Jesteśmy samorządową jednostką organizacyjną powiatu, który ma powyżej 10 000 mieszkańców - Centrum Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w W. Zapewniamy wspólną obsługę trzem placówkom opiekuńczo-wychowawczym. Dyrektor Centrum kieruje Centrum oraz jednostkami obsługiwanymi oraz wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Centrum i Placówek. Na dzień dzisiejszy zatrudniamy w sumie
Zasady przetwarzania danych sygnalisty określa art. 8 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (dalej: ustawa o ochronie sygnalistów). Przepis ten nie reguluje jednak wszystkich kwestii, dlatego należy również stosować zapisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w
Dotyczy to przypadków, gdy działał na zlecenie innego przedsiębiorcy i celowo zawiadomił o naruszeniu prawa, które nie miało miejsca. Może to dla niego oznaczać nie tylko utratę ochrony, lecz także konieczność naprawienia wyrządzonej szkody
Czy pracownik miał uzasadnione podstawy do dokonania zgłoszenia? Czy podane informacje są prawdziwe? Czy zgłoszenie informuje o naruszeniu prawa? Między innymi takie kwestie powinna zweryfikować osoba przyjmująca zgłoszenie sygnalisty – radzą eksperci departamentu prawa pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Dziś wchodzi w życie ustawa o ochronie sygnalistów. Nowe przepisy budzą wiele wątpliwości. W ramach specjalnej akcji DGP zorganizowanej we współpracy z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej eksperci departamentu prawa pracy odpowiadają na pytania naszych czytelników
Joanna Torbé-Jacko: Pracodawca, który zwolnił sygnalistę przed wejściem w życie przepisów zapewniających ochronę takim osobom, również może mieć kłopoty. Nie uchroni go przed nimi to, że prawo pracy nie jest obszarem przewidzianym w ustawie o sygnalistach
Na podstawie ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów spółka komunalna opracowała procedurę zgłoszeń wewnętrznych, która ma wejść w życie 25 września 2024 r. Czy pracodawca może wyznaczyć osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń naruszenia prawa, a także podejmowanie działań następczych z grona pracowników bez zgody pracownika? Pracodawca zamierza powierzyć tę funkcje osobie zajmującej