Jakie informacje o zgłoszeniach zewnętrznych sygnalista znajdzie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej urzędu
Organy publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, będą musiały zamieścić w BIP najistotniejsze informacje dotyczące składania zgłoszeń zewnętrznych i ochrony sygnalistów. Ich katalog określa art. 48 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów. Wymienia on 11 różnych punktów. Niestety po dokładnej analizie okazuje się, że wiele z tych wymogów zawiera nieostre sformułowania, których interpretacja może nastręczać trudności. Dlatego analizujemy je po kolei.
Ustalenie procedury zgłoszeń zewnętrznych oraz kanałów komunikacji (a więc sposobów za pośrednictwem których sygnaliści będą mogli dokonywać zgłoszeń – ustnych lub pisemnych), o których pisaliśmy w poprzednich numerach dodatku Samorząd i Administracja, to niejedyne obowiązki organów publicznych. Obowiązkowo muszą one również zamieścić szereg informacji dotyczących przyjmowania tych zgłoszeń w BIP. Przy czym ustawa wskazuje, że musi to być oddzielna, łatwa do zidentyfikowania i dostępna sekcja. W praktyce może to być po prostu osobna zakładka na stronie internetowej danego organu, np. o nazwie „Sygnaliści”.
1. dane kontaktowe
Zgodnie z art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie sygnalistów (dalej: u.o.s.) organ publiczny umieszcza na swojej stronie BIP „w szczególności informacje o: (…) danych kontaktowych umożliwiających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego, w szczególności adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej, adres do doręczeń elektronicznych, odrębny adres elektronicznej skrzynki podawczej, adres strony internetowej, na której znajduje się formularz elektroniczny w rozumieniu art. 3 pkt 25 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 307), lub numer telefonu wraz ze wskazaniem, czy rozmowy są nagrywane”. Inaczej mówiąc: organ musi poinformować, jakie kanały komunikacji przyjął do dokonywania zgłoszeń zewnętrznych (a więc np., czy przewidział możliwość wyłącznie zgłoszenia ustnego albo pisemnego, czy też zdecydował się na obie te formy). Jeśli organ wybierze ustną formę i np. zamieści na stronie BIP numer telefonu pracownika upoważnionego do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, to musi dodatkowo poinformować, czy rozmowy będą nagrywane, czy nie.