Przepisy ustawy o sygnalistach w zamówieniach publicznych – część 2
W dniu 25 września weszła w życie ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (dalej: ustawa o sygnalistach). Ustawa ta wprowadza pewne specyficzne mechanizmy prawne, ukierunkowane na zapewnienie możliwości zgłaszania lub ujawniania nieprawidłowości, z tym że w założeniu mechanizmy te mają jednocześnie służyć ochronie osób (tzw. sygnalistów), które o takich nieprawidłowościach informują odpowiednie podmioty. Ustawa o sygnalistach nie ominęła również materii zamówień publicznych. Problematykę tę częściowo omówiliśmy w „Rachunkowości Budżetowej” 12/2024, w bieżącym numerze kontynuujemy zagadnienie.
Należy pamiętać, że w ramach art. 3 ustawy o sygnalistach ustawodawca zdecydował się zidentyfikować różne zakresy przedmiotowe, które mogą być objęte procedurą zgłoszenia/ujawnienia nieprawidłowości, a wśród nich wymieniono m.in. zamówienia publiczne (pkt 2).
W związku z tym warto podjąć próbę przybliżenia niektórych potencjalnych stanów faktycznych, które mogą zaistnieć na skutek dokonywania takich zgłoszeń właśnie w aspekcie zamówień publicznych.