Kto jest pracodawcą dla kierownika jednostki powiatowego urzędu pracy
Pracownik samorządowy pracuje od 1 stycznia 2022 r. w szkole D i od 1 stycznia 2022 r. w szkole E. W obu jednostkach przedstawił dwa świadectwa pracy z zakładu Z (01.01.2000 r. do 31.12.2020 r. i zakładu Y (01.01.2021 r. do 31.12.2021 r.). Czy jeżeli świadectwa pracy zostaną zaliczone do stażu w szkole D, to czy w szkole E też można je zaliczyć do stażu pracy w myśl art. 38 ust. 5 ustawy z 21 listopada
W dniu 02.09.2024 r. została zatrudniona w szkole podstawowej osoba na stanowisku pomocy nauczyciela (pracownik samorządowy). Staż na dzień zatrudnienia w/w osoby po uwzględnieniu wszystkich dostarczonych świadectw pracy wyniósł 38 lat 8 miesięcy i 4 dni. W dniu 04.09.2024 r. pracownik dostarczył zaświadczenie z urzędu pracy o okresach pobierania zasiłku dla bezrobotnych. Po przeliczeniu na nowo okresów
Dziś układy zbiorowe nie są popularne w samorządach. Może się to zmienić już w 2025 roku – w odniesieniu do gminnych spółek odpowiadających np. za transport, wodę czy gospodarkę komunalną. Trwają prace nad projektem ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Polskie prawo musi zostać dostosowane do unijnego, które zakłada, że 80% pracowników będzie objętych porozumieniami zbiorowymi
Organy jednostek samorządu terytorialnego są organami publicznymi w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów, Muszą zatem ustalić procedurę zgłoszeń wewnętrznych. Podstawowym obowiązkiem wynikającym z ustawy o ochronie sygnalistów jest utworzenie wewnętrznych kanałów zgłoszeń i procedur na potrzeby ich dokonywania.
Czy do stażu pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych można zaliczyć staż pracy w biurze powiatowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?
Tryb nawiązania i rozwiązania stosunku pracy osób zatrudnianych w samorządzie terytorialnym zależy od stanowiska, jakie dana osoba zajmuje. Inaczej przebiega zatrudnienie i zwolnienie prezydenta miasta, burmistrza czy wójta, a inaczej urzędnika zatrudnionego na szeregowym stanowisku w jednostce samorządu terytorialnego.
Pracownica zatrudniona w urzędzie pracy na stanowisku urzędniczym przebywa obecnie na urlopie wychowawczym. Urlop kończy się z końcem września 2024 r. Pracownica była nieobecna w pracy kilka lat. Ma to związek z jej kolejnymi porodami, a co za tym idzie urlopami macierzyńskimi, rodzicielskimi i urlopem wychowawczym. W tym czasie pracodawca zatrudnił pracownika najpierw na zastępstwo nieobecnej pracownicy
Rozwiązanie i wygaśnięcie stosunku pracy, podobnie jak jego nawiązanie, wymaga dopełnienia szeregu formalności. W zależności od tego, czy strony stosunku pracy rozstają się za porozumieniem, czy też jedna z nich wypowiada łączącą je umowę, może ono wiązać się z koniecznością zachowania większej lub mniejszej uważności. W jaki sposób rozwiązać stosunek pracy zgodnie z prawem? Jak zadbać o interesy jednostki
Nieprawidłowość Nowo wybrany wójt gminy otrzymywał wynagrodzenie ustalone uchwałą rady gminy dla poprzedniego wójta. Przewodniczący rady gminy stwierdził, że rada gminy nie podjęła w tej sprawie nowej uchwały po wyborach, ponieważ postanowiła, że wynagrodzenie nowego wójta pozostanie na takim samym poziomie jak wynagrodzenie wójta z poprzedniej kadencji.
Wypłacany pracownikom samorządowym ryczałt z tytułu używania przez nich prywatnych samochodów osobowych do celów służbowych stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu.
Pracownik urzędu gminy złożył wniosek o doliczenie do stażu pracy pracy w gospodarstwie ogrodniczym swoich rodziców w okresie od 1 sierpnia1989 r. do 1995 r. tj. po ukończeniu 16 roku życia. Do wniosku załączył zeznania dwóch świadków na druku ERP-8 potwierdzone przez ZUS, że pracował w gospodarstwie, swoje oświadczenie o braku dokumentów (ERP-9), zaświadczenie z rejestru PESEL, że zamieszkiwał na
Nie od wszystkich składników pensji trzeba naliczać wpłaty do pracowniczych planów kapitałowych (PPK). Wpłaty do PPK należy naliczać od tych składników pensji uczestnika PPK, które stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, i to bez względu na to, za jaki okres przysługują oraz czy w okresie, za który przysługują, dana osoba była już uczestnikiem PPK.
Czy możliwe jest, aby wójt powierzył stanowisko sekretarza gminy pracownikowi urzędu zatrudnionemu dotychczas na innym stanowisku? Czy można w takim przypadku zastosować przepis art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych? Jakie są ewentualne konsekwencje powierzenia stanowiska sekretarza gminy w trybie tzw. awansu wewnętrznego zamiast w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru?
Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym, z tego względu podlegamy przepisom ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Zgodnie z tą ustawą pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe. Jeden z pracowników ma staż pracy wynoszący 18 lat. W związku z tym prawo do nagrody jubileuszowej za 20 lat pracy będzie mu przysługiwało za dwa lata. W ostatnim czasie dostarczył zaświadczenie z
PROBLEM Pytanie dotyczy wliczania pracy w gospodarstwie rolnym do uprawnień pracowniczych, tj. stażu pracy i nagrody jubileuszowej. Dwóch pracowników szkoły złożyło dokumenty potwierdzające pracę w gospodarstwie rolnym. Pierwszy z nich pracuje w dwóch miejscach (w szkole jest jego dodatkowe miejsce pracy, a w głównym miejscu ma pełny wymiar etatu). W głównym miejscu pracy praca w gospodarstwie została