Postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 28 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Gl 336/24
Uchwała rady gminy dotycząca ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego oraz maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli ma charakter aktu prawa miejscowego, a kompetencje do jej podjęcia należą do rady gminy, zgodnie z domniemaniem właściwości rady do podejmowania spraw w zakresie działania gminy oraz odpowiednich przepisów prawa.
Zobowiązanie do zwrotu dotacji przedawnia się po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności, zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej. Dla skuteczności decyzji administracyjnej kluczowe znaczenie ma data jej doręczenia stronie, a nie data jej wydania.
Brak odpowiedniego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uniemożliwia przyznanie dotacji na kształcenie specjalne, nawet jeśli wychowanek faktycznie posiada określoną niepełnosprawność.
Subwencja ogólna, w tym jej część oświatowa, jest jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego i nie ma skonkretyzowanego przeznaczenia, a brak jest powiązania prawnofinansowego między subwencją ogólną a dotacjami na zadania oświatowe realizowane przez inne podmioty niż jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego. Z tego względu podmiot uzyskujący dotację oświatową nie ma interesu