Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 1729/21
Z przepisu art. 195a Prawo o szkolnictwie wyższym nie wynika swoisty automatyzm przyznania stypendium doktorantowi pierwszego roku, a uzasadnienie decyzji odmownej sytuacją ekonomiczną uczelni nie stanowiło naruszenia prawa.
Zmiany w treści przepisu art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, które weszły w życie 31 marca 2015 r. w wyniku nowelizacji nie mogą być stosowane wstecz, a więc w stanie prawnym obowiązującym przed wejściem w życie wskazanej nowelizacji środki z dotacji oświatowej mogą być wykorzystane na cele związane bezpośrednio z realizacją zadań szkoły, a nie z działalnością organu prowadzącego.
Odwołanie dyrektora szkoły w trybie nadzwyczajnym z powodu szczególnie uzasadnionego przypadku powinno być stosowane tylko w sytuacjach drastycznych i rażąco sprzecznych z celami powołania na stanowisko, a nie ze względu na zaniedbania w zakresie gospodarki finansowej szkoły czy organizacji jej pracy, które stanowią podstawę do odwołania w trybie zwykłym.
Decyzja o skreśleniu studenta z listy studentów w przypadku nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie, o której mowa w art. 108 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, jest decyzją uznaniową, a organ uczelni podczas podejmowania takiej decyzji jest związany podstawowymi zasadami postępowania administracyjnego, w tym zasadą prawdy materialnej, wymogiem właściwego
Zgodnie z art. 179 ust. 8 i 9 p.s.w., organy decydujące o przyznaniu stypendium socjalnego mają obowiązek żądać od aplikującego stosownego zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej oraz złożenia wyjaśnień dotyczących sytuacji dochodowej i majątkowej aplikującego oraz jego rodziny, w celu ustalenia stanu faktycznego pod kątem przesłanki "trudna sytuacja materialna". Przepisy te stanowią podstawę do
1. Obowiązywanie w postępowaniu administracyjnym zasady oficjalności wyrażonej w art. 7 k.p.a. - w świetle której to na organie administracji prowadzącym postępowanie spoczywa, co do zasady, obowiązek wszechstronnego oraz rzetelnego ustalenia stanu faktycznego sprawy - nie oznacza, że organ ma obowiązek poszukiwania dowodów mających wykazać istnienie okoliczności, których wykazanie leży w interesie
Student skreślony z listy studentów pod rządem przepisów przewidujących jednolite studia magisterskie musi mieć możliwość ich wznowienia, także na podstawie przepisów, które dają możliwość studiowania tylko w systemie studiów pierwszego i drugiego stopnia.
1. Obowiązywanie w postępowaniu administracyjnym zasady oficjalności wyrażonej w art. 7 k.p.a. – w świetle której to na organie administracji prowadzącym postępowanie spoczywa, co do zasady, obowiązek wszechstronnego oraz rzetelnego ustalenia stanu faktycznego sprawy – nie oznacza, że organ ma obowiązek poszukiwania dowodów mających wykazać istnienie okoliczności, których wykazanie leży w interesie
Tryb powierzenia stanowiska dyrektora szkoły na okres krótszy niż 5 lat szkolnych, uregulowany przez art. 63 ust. 21 ustawy Prawo oświatowe, stanowi wyjątek od zasady powierzania stanowiska na 5 lat i wymaga istnienia uzasadnionego przypadku, który musi być precyzyjnie i indywidualnie uzasadniony przez organ prowadzący szkołę, aby zapobiec nadużywaniu tej instytucji. Stanowisko dyrektora szkoły wymaga
Brak skutecznego zawiadamiania wnioskodawcy (np. rodzica lub opiekuna dziecka) składającego wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii stanowi istotną wadliwość w funkcjonowaniu poradni psychologiczno-pedagogicznej i stanowi przesłankę uzasadniającą wydanie decyzji o wykreśleniu poradni psychologiczno-pedagogicznej z ewidencji szkół i placówek niepublicznych.