Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 7194/21

Odwołanie dyrektora szkoły w trybie nadzwyczajnym z powodu szczególnie uzasadnionego przypadku powinno być stosowane tylko w sytuacjach drastycznych i rażąco sprzecznych z celami powołania na stanowisko, a nie ze względu na zaniedbania w zakresie gospodarki finansowej szkoły czy organizacji jej pracy, które stanowią podstawę do odwołania w trybie zwykłym.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 sierpnia 2021 r. sygn. akt IV SA/Wr 338/21 w sprawie ze skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia 4 marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora [...] 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od skarżącej Gminy S. na rzecz Wojewody [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wyrokiem z 26 sierpnia 2021 r. (sygn. akt IV SA/Wr 338/21) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, po rozpoznaniu skargi Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z 4 marca 2021 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora [...], na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity na dzień orzekania przez WSA Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku podniesiono, że Wójt Gminy S., powołując się na art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm., dalej jako: u.s.g.) i art. 66 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm., dalej jako: P.o.), wydał zarządzenie w sprawie odwołania B. S. ze stanowiska Dyrektora [...] w S. bez wypowiedzenia. W uzasadnieniu wskazano, że za okoliczności uniemożliwiające dalsze sprawowanie funkcji kierowniczej przez odwołaną Wójt uznał: 1) zatrudnianie córki odwołanej na stanowisku podległym bezpośrednio Dyrektorowi [...], pomimo zastrzeżeń i uwag organu prowadzącego, 2) nieusprawiedliwioną i bezzasadną odmowę realizacji wytycznych Wójta przy opracowaniu arkusza organizacyjnego, 3) ustalanie stawek wynagrodzenia niezgodnie z przepisami, 4) brak dbałości o środki publiczne (niegospodarne i niecelowe wydatkowanie środków posiadanych w ramach planu finansowego [...]), 5) niegospodarność w użytkowaniu sprzętu szkolnego, 6) złą organizację pracy i długotrwałe zwolnienie lekarskie. Wójt wskazał, że okoliczności te skutkowały utratą zaufania do Dyrektora [...] i jego zdaniem tylko niezwłoczne odwołanie Dyrektor z zajmowanego stanowiska umożliwi wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości i naruszeń prawa, gdyż jej pozostawanie na stanowisku naraża na szwank autorytet i dobre imię placówki oświatowej, wprowadza chaos organizacyjny w placówce oraz może narażać placówkę oraz Gminę na dalszą niegospodarność i wadliwe zarządzanie majątkiem i finansami, którymi dysponuje [...], co zagraża interesowi publicznemu i destabilizuje pracę tej jednostki oświatowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00