Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. III OSK 850/22

W sprawach administracyjnych dotyczących odwołania z funkcji dyrektora przedszkola, zarówno obowiązek uzasadnienia aktu odwołania, jak i wymóg unikania wydawania kilku aktów administracyjnych dotyczących tej samej kwestii, mają kluczowe znaczenie dla legalności i legitymacji takich decyzji, gwarantując transparentność i zasadę demokratycznego państwa prawnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Maciej Kobak Protokolant: starszy asystent sędziego Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Torunia od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 5 października 2021r., sygn. akt II SA/Bd 447/21 w sprawie ze skargi M. N. na zarządzenie Prezydenta Miasta Torunia z dnia [...] stycznia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odwołania dyrektora przedszkola miejskiego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Prezydenta Miasta Torunia na rzecz M. N. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 5 października 2021 r. sygn. akt II SA/Bd 447/21 wydanym po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. N. na zarządzenie Prezydenta Miasta Torunia z [...] stycznia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odwołania dyrektora przedszkola miejskiego, na podstawie art. 147 oraz art. 200 i art. 205 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325) dalej "p.p.s.a." stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia (pkt 1) oraz zasądził od Prezydenta Miasta Torunia na rzecz skarżącej kwotę 480 złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (pkt 2).

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że zaskarżonym zarządzeniem odwołano skarżącą ze stanowiska dyrektora Przedszkola Miejskiego nr [...] w Toruniu. Podstawą prawną zarządzenia był art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r., poz. 1148) dalej zwanej "p.o.", stanowiący o odwołaniu z uwagi na ustalenie negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 57 ust. 2 w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli. Zdaniem Sądu wniosek o odwołanie skarżącej złożył uprawniony organ, a skarżącej umożliwiono udział w postępowaniu w przedmiocie odwołania. Przesądzające znaczenie Sąd I instancji przypisał jednak ustaleniu, iż zaskarżone zarządzenie nie zawierało uzasadnienia, wobec czego nie poddawało się kontroli sądowej. Zarządzenie to, stanowiąc akt z zakresu administracji publicznej, powinno zawierać uzasadnienie. Dopuszczalność zaskarżenia zarządzenia w sprawie odwołania z funkcji dyrektora implikuje, że sąd administracyjny ma prawo i obowiązek badać powody, które legły u podstaw każdego zaskarżonego rozstrzygnięcia, a to oznacza, że organ podejmujący to rozstrzygnięcie ma prawny obowiązek sporządzić jego uzasadnienie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00