Wyrok NSA z dnia 23 maja 2023 r., sygn. III OSK 2235/21
W sytuacjach dyscyplinarnych dotyczących kierowniczych stanowisk w oświacie, zastosowanie środka tak drastycznego jak natychmiastowe odwołanie wymaga spełnienia rygorystycznie określonych i wąsko interpretowanych przesłanek prawa oświatowego, a sama negatywna ocena pracy nie jest wystarczająca do podjęcia takich działań bez przestrzegania procedur wypowiedzenia.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 23 maja 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 3 października 2019 r. sygn. akt III SA/Gd 469/19 w sprawie ze skargi A. B. na zarządzenie Wójta Gminy S. z dnia [...] maja 2019 r. nr [...] w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora [...] w K. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 3 października 2019 r. sygn. akt III SA/Gd 469/19 uwzględnił skargę A. B. i stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia Wójta Gminy S. z dnia [...] maja 2019 r. nr [...] w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora [...] w K.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji podniósł, że żadna z okoliczności wskazywanych przez organ, tak rozpatrywana z osobna, jak i wszystkie ujmowane łącznie, nie wyczerpują pojęcia "szczególnie uzasadnionego przypadku", o którym mowa art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz. 996 z późn. zm.), uzasadniającego odwołanie skarżącej w trybie natychmiastowym. Kierowane wobec skarżącej zarzuty dotyczą bowiem w istocie negatywnej oceny jej pracy i negatywnej oceny zadań wykonywanych przez skarżącą jako nauczyciela i dyrektora (organ wskazywał w szczególności na: konflikt dyrektora z podwładnymi i uczniami – [...], niewyrażenie zgody na udział w zawodach sportowych; narastające niezadowolenie rodziców związane ze sposobem realizowania podstawy programowej z języka angielskiego; dysproporcja pomiędzy godzinami lekcyjnymi z języka angielskiego zaplanowanymi a zrealizowanymi przez nauczyciela; częste nieobecności dyrektorki w szkole; brak właściwej komunikacji dyrekcji z organem prowadzącym szkołę; utrata zaufania organu prowadzącego do dyrektorki; nieprawidłowe powadzenie dokumentacji szkolnej; brak nadzoru nad prawidłowym organizowaniem administracyjnej i finansowej oraz gospodarczej obsługi szkoły).