Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 1582/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 marca 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 795/18 w sprawie ze skargi K. N. na decyzję Odwoławczej Komisji Stypendialnej dla Studentów Uniwersytetu [...] w W. z dnia 21 lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania stypendium rektora dla najlepszych studentów oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 26 marca 2019 r. (sygn. akt II SA/Wa 795/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi K. N. na decyzję Odwoławczej Komisji Stypendialnej dla Studentów [...] w W. z 21 lutego 2018 r. w przedmiocie odmowy przyznania stypendium rektora dla najlepszych studentów, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity na dzień orzekania przez WSA Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 12 listopada 2017 r. Odwoławcza Komisja Stypendialna [...] odmówiła przyznania skarżącej stypendium rektora dla najlepszych studentów na 5 roku studiów jednolitych magisterskich na kierunku prawo kanoniczne, wskazując w uzasadnieniu że uzyskana przez nią liczba punktów nie uprawnia do uzyskania stypendium w roku akademickim 2017/2018, albowiem minimalny próg punktowy do uzyskania tego stypendium na roku studentki wynosi 832 pkt, podczas gdy skarżąca otrzymała łącznie za średnią ocen oraz osiągnięcia 722 pkt. Po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpoznacie sprawy, decyzją z 21 lutego 2018 r. Odwoławcza Komisja Stypendialna dla Studentów [...] utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu podano, że liczba studentów, którzy otrzymali stypendium na roku studentki, jej miejsce na liście rankingowej czy liczba studentów na roku, nie są okolicznościami faktycznymi, które byłyby konieczne do wydania decyzji w tym postępowaniu, a z uwagi na ochronę danych osobowych organ nie może udostępnić rankingu punktowego na roku. Wyjaśniono, że nie jest możliwe przyjęcie nowych zaświadczeń od studenta w postępowaniu w II instancji, jeżeli student miał możliwość zgłosić je wcześniej w postępowaniu w I instancji. Podano, że zgodnie regulaminem skarżąca otrzymała 605 punktów za średnią ocen z poprzedniego roku, a po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Komisja przyznała skarżącej za osiągnięcia 141 pkt. Wskazano, że liczba punktów, zawarta w załączniku do regulaminu, przewidzianych za osiągnięcia w danej kategorii, jest liczbą maksymalną, a Komisja, stosując zasady uznania administracyjnego, musi ważyć osiągnięcia zdobyte przez każdego studenta i podejmować indywidualne decyzje. W związku z tym nie jest możliwe przyznanie większej ilości punktów za organizację wydarzeń, gdyż w tej kategorii osiągnęła już maksymalną punktację. Nie jest również możliwe przyznanie punktów za działalność w Parlamencie Studentów, gdyż ustawa nie wymienia działalności, związanej z działalnością w samorządzie studenckim, jako przesłanki przyznania przedmiotowego stypendium. Organ odwoławczy nie uwzględnił także w przyznanej punktacji publikacji, której wydanie zostało opóźnione. Wskazano, że w toku postępowania w II instancji skarżącej przyznanych zostało za średnią ocen oraz osiągnięcia łącznie 746 pkt, a minimalny próg do uzyskania wnioskowanego stypendium wynosił 862 pkt. W skardze do WSA skarżąca wniosła o stwierdzenie nieważności zaskarżonych decyzji.