Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 3483/18

      Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku można wywnioskować, że zawarty w nim katalog informacji o środowisku podlegający udostępnieniu jest katalogiem zamkniętym, jednakże z art. 74 ust. 3 Konstytucji RP można wywnioskować, że prawo to ma znacznie szerszy zakres, niż to wynika ustawy. Przyjmuje się w związku z tym, że prawu do informacji podlega każda informacja o

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 3187/18

      Zawarta w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. przesłanka odmowy udostępnienia informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy musi każdorazowo być oceniana w sposób obiektywny, oderwany od woli danego przedsiębiorcy lub osoby fizycznej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 2110/18

      Za informację publiczną, o której mowa w art. 1 ust. 1 u.d.i.p. należy uznać każdą wiadomość wytworzoną przez szeroko rozumiane władze publiczne, a także inne podmioty sprawujące funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa. Charakter informacji publicznej mają również informacje niewytworzone przez wskazane

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 1417/18

      Podmiot zobowiązany nie może odmówić wnioskodawcy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego na podstawie art. 23 ust. 4 w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 3 u.p.w.i.s.p., będących materiałami urzędowymi, ponieważ zgodnie z art. 4 pkt 2 u.p.a.p.p. takie materiały nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 1440/18

      Nieudzielenie informacji publicznej na podstawie art. 5 ust. 2 u.d.i.p. w zw. z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie może być wynikiem arbitralnej decyzji przedsiębiorcy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 445/19

      Pod pojęciem informacji publicznej, o której mowa w art. 1 ust. 1 u.d.i.p., należy rozumieć wszelkie fakty dotyczące spraw publicznych rozumianych jako działalność zarówno organów władzy publicznej, jak i samorządów gospodarczych i zawodowych oraz osób i jednostek organizacyjnych w zakresie wykonywania zadań władzy publicznej oraz gospodarowania mieniem publicznym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 601/19

      Odmienny tryb dostępu do informacji publicznej, o którym mowa w art. 1 ust. 2 u.d.i.p., może oznaczać nie tylko odmienne procedury stosowane przy udostępnianiu żądanej informacji. Może też dotyczyć wskazanych w przepisach podmiotów zobowiązanych do udzielania informacji lub podmiotów uprawnionych do jej uzyskiwania. Udostępnianie informacji dotyczących danych ewidencyjnych nieruchomości należy do kompetencji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 1489/18

      Konsekwencją regulacji z art. 5 ust. 2 u.d.i.p., ograniczającej dostęp do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy, jest przyjęcie, iż brak rezygnacji osoby fizycznej lub przedsiębiorcy z przysługującego im prawa, które należy określić jako prawo do prywatności lub ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, obliguje podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. II OSK 644/18

      Uregulowanie zawarte w art. 5 ust. 1 u.o.i.n. stanowi przesłankę do wyłączenia jawności postępowania sądowego, o której mowa w art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 2433/18

      Poza wyjątkiem wskazanym w art. 16 ust. 1 w zw. z art. 14 ust. 2 u.d.i.p. postępowanie w sprawie udostępnienia informacji publicznej nie toczy się w trybie unormowanym w KPA. Z tego względu skarga na bezczynność organu w przedmiocie nieudzielenia informacji publicznej, wnoszona w trybie art. 53 § 2b p.p.s.a., nie musi być poprzedzona złożeniem ponaglenia, o którym mowa w art. 37 KPA. Ma to związek

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 1482/18

      Osobą pełniącą funkcje publiczne i mającą związek z pełnieniem takiej funkcji, w rozumieniu art. 5 ust. 2 u.d.i.p., będzie każdy, kto pełni funkcję w organach władzy publicznej lub też w strukturach jakichkolwiek osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jeżeli funkcja ta ma związek z dysponowaniem majątkiem państwowym lub samorządowym albo zarządzaniem sprawami związanymi

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 2335/18

      Dane osobowe kontrahentów jednostki samorządu terytorialnego, takie jak ich imiona i nazwiska, winny być udostępnione jako informacja publiczna i nie powinny podlegać wyłączeniu z uwagi na prywatność tych osób, o której mowa w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Przemawia za tym funkcja kontroli społecznej, pozwalająca lokalnej społeczności weryfikować wykonanie umów zawartych przez jednostki samorządu terytorialnego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 lutego 2020 r., sygn. I OSK 2701/18

      Okoliczność, że określona informacja (umowa o pracę) zawiera dane dotyczące prywatności czy też inne prawem chronione tajemnice nie oznacza, że traci ona przez to charakter informacji publicznej. Jest to nadal informacja publiczna z tym, że zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 u.d.i.p. prawo do jej uzyskania podlega stosownym ograniczeniom. W takiej sytuacji organ może odmówić udostępnienia takiej informacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2020 r., sygn. I OSK 1555/18

      Przy analizie zastosowania art. 5 ust. 2 u.d.i.p. należy posiłkować się odwołaniem do art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2020 r., sygn. I OSK 578/19

      Nie można odmówić udzielenia informacji publicznej dotyczącej wysokości nagród uznaniowych przyznawanych pracownikom jednostek budżetowych, podając jako podstawę art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Jest to związane z tym, że przywołany przepis nie obejmuje swoim zasięgiem informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, które mają związek z pełnieniem tych funkcji. Przyjęcie, iż na podstawie art. 5 ust. 2 u.d.i.p

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2020 r., sygn. I OSK 1644/18

      Pojęcie „osoby pełniącej funkcję publiczną”, o którym mowa w art. 5 ust. 2 u.d.i.p., powinno być ujmowane szeroko i nie ograniczać się tylko do funkcjonariuszy publicznych, ale też winno obejmować każdą osobę mającą związek z realizacją zadań publicznych, a nawet dopiero ubiegającą się o ich wypełnianie. Dana osoba może w pewnym okresie być ujmowana jako pełniąca funkcję publiczną i dla tego okresu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 lutego 2020 r., sygn. I OSK 1685/18

      Suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się z ich pozyskaniem wysokości nakładów, jakie musi ponieść organ, czasochłonności, liczby zaangażowanych pracowników - może być traktowana jako informacja przetworzona, o jakiej mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2020 r., sygn. I OSK 3345/18

      Przewidziane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. ograniczenie prawa do informacji publicznej nie oznacza bezwzględnego zakazu udostępnienia informacji zawierających tzw. dane wrażliwe. Nawet w sytuacji, gdy dokumenty zawierają takie właśnie dane, mogą one zostać udostępnione w kserokopii, z której usuwa się takie elementy. Wyłączenie pewnych danych ze względu na ochronę tajemnic ustawowo chronionych, prywatność

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2020 r., sygn. I OSK 3322/18

      Norma kolizyjna zawarta w art. 1 ust. 2 u.d.i.p. wyłącza stosowanie przepisów u.d.i.p. tylko w sytuacji, w której inna ustawa reguluje ten sam zakres. Pozwala to na wyodrębnienie dwóch grup informacji: podlegających udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w u.d.i.p. oraz takich, które ujawnia się na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawach szczególnych. W przypadku kolizji przepisy zawarte

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2020 r., sygn. I OSK 3502/18

      Opublikowanie żądanej informacji publicznej na stronie internetowej podmiotu zobowiązanego do jej udostępnienia, nie zwalania tego podmiotu z obowiązku udzielenia tej informacji na wniosek, o którym mowa art. 10 ust. 1 u.d.i.p.

    • description
      Akt prawny
      obowiązujący
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2020 r., sygn. I OSK 2998/18

      Za informację publiczną, o której mowa w art. 1 ust. 1 u.d.i.p., należy uznać każdą wiadomość wytworzoną przez szeroko rozumiane władze publiczne, a także inne podmioty sprawujące funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa. Charakter informacji publicznej mają również informacje niewytworzone przez wskazane

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 marca 2020 r., sygn. I OSK 3747/18

      Obowiązkiem organu, w sytuacji uznania, że wniosek dotyczy informacji publicznej przetworzonej, jest poinformowanie o tym wnioskodawcę i wskazanie na czym przetworzenie ma polegać oraz wyznaczenie mu terminu - adekwatnego do terminów wynikających z u.d.i.p. - przez który organ oczekiwać będzie na wykazanie przesłanki z art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p., a po jego upływie załatwienie wniosku - udostępnienie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 marca 2020 r., sygn. I OSK 3955/18

      Informacja, która nie może być udostępniona ze względu na przepisy o tajemnicy ustawowo chronionej lub prawo do prywatności nie przestaje być informacją publiczną (art. 5 ust. 1 i 2 u.d.i.p.). Pozostaje nią nadal, choć nie może zostać ujawniona, a podmiot zobowiązany do udzielenia informacji publicznej w takiej sytuacji powinien wydać decyzję, o której mowa w art. 16 ust. 1 u.d.i.p.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00