Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 grudnia 2022 r., sygn. KIO 3631/21
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia winien dołożyć staranności, aby opis zamówienia był kompletny, jasny i zrozumiały dla potencjalnych wykonawców.
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia winien dołożyć staranności, aby opis zamówienia był kompletny, jasny i zrozumiały dla potencjalnych wykonawców.
Wobec braku zaoferowania przez odwołującego unieszkodliwiania przedmiotowych odpadów na terenie tego samego województwa (w sytuacji, gdy znajduje się tam instalacja unieszkodliwiania odpadów posiadająca wolne moce przerobowe) zamawiający był obowiązany odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp, gdyż oferta odwołującego jest nieważna na podstawie art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia
Decyzja administracyjna, nawet gdy została wydana z naruszeniem przepisów o własciwości, funkcjonuje w obrocie prawnym do czasu jej wyeliminowania na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
Z umieszczeniem oznakowania CE i numeru identyfikacyjnego jednostki notyfikowanej wiążą się określone domniemania, co do spełnienia zasadniczych wymagań i wdrożenia systemu kontroli produkcji, mające niebagatelne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania tychże środków i ochrony przez zagrożeniami. Zatem, za absolutnie niedopuszczalne i nieuprawnione należy uznać działania, które stanowią
Zakres zastosowania art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp obejmuje nie tylko brak wniesienia wadium, ale także sytuacje, które z niewniesieniem wadium można uznać za równoznaczne, tj. gdy wadium nie zostanie wniesione w wysokości określonej przez zamawiającego lub w dopuszczalnej przez ustawę Pzp formie, a także jeśli nie będzie stanowiło zabezpieczenia zamawiającego, a nadto, jeżeli zabezpieczenie nie będzie
Wadium traktuje się tak, jakby nie zostało wniesione wtedy, gdy nie pozwala ono na zaspokojenie się zamawiającego w sytuacjach wskazanych w art. 46 ust. 4a i 5 Pzp.
Za brak wadium należy uznać sytuacje w których wykonawca nie tylko nie wniósł wadium w ogóle, ale również sytuacje w których wniesiono wadium w sposób wadliwy - wadium, które w świetle przepisów ustawy nie zabezpieczałoby roszczeń Zamawiającego.
Z sytuacją stanowiącą podstawę do zatrzymania wadium mamy do czynienia w przypadku, gdy wykonawca faktycznie (fizycznie) nie uzupełni dokumentów (oświadczeń, pełnomocnictw). Innymi słowy, w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego wykonawca zachowuje się zupełnie biernie, tzn. w ogóle nie składa wymaganych dokumentów (oświadczeń).
Zarówno na gruncie Kodeksu cywilnego, jak i ustawy Pzp, rolą wadium jest zabezpieczenie zamawiającego przed niesolidnym wykonawcą. W związku z rolą, jaką odgrywa wadium, musi ono być ważne przez cały okres związania ofertą.
To wykonawca zobowiązany jest do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Wszelkie zaniechania w tym zakresie obciążają wykonawcę, to bowiem wykonawca kreuje treść swojego oświadczenia woli a jedynie jego zakres określa Zamawiający.
Zgodnie z art. 48 ust. 1 pkt zamawiający opisuje sposób dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu jak i określa jakich oświadczeń i dokumentów na potwierdzenie spełniania warunków żąda. Jest to zatem obowiązek zamawiającego i powinien go wykonać w taki sposób, żeby wszyscy wykonawcy mogli na jednakowych zasadach uczestniczyć w postępowaniu. Tym samym postanowienia ogłoszenia w tym
Do stwierdzenia naruszenia art. 29 ust. 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, wystarczy stwierdzenie faktu nieprawidłowości w opisie przedmiotu zamówienia, a tym samym sprzeczności z prawem, nawet w sytuacji, gdy jedynie zaistnieje możliwości utrudniania uczciwej konkurencji przez zastosowanie określonych postanowień
Przepis art. art. 26 ust. 1 Pzp obliguje zamawiającego do żądania od wykonawcy dokumentów na wykazanie spełnienia warunków udziału. Przepis art. 44 ustawy Pzp stanowi, że wykonawca składa wraz z ofertą oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających spełnienie tych warunków, również te dokumenty.
Nienależycie wyjaśniona i udokumentowana czynność stanowiąca podstawę wykluczenia wykonawcy z przetargu skutkuje przy ocenie ofert naruszeniem zasady konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Ze sformułowania ,,składanie dokumentów wraz z ofertą” nie można wywodzić, że tylko formularz oferty jest ofertą, a pozostałe dokumenty to ,,jedynie” załączniki o mniejszej randze (i w związku z tym np. nie muszą być podpisane). Równocześnie nie można również twierdzić, że wszystko to, co jest składane w postępowaniu w terminie składania ofert, zwykle w zamkniętej kopercie, jest ofertą i podlega takiemu
Specyfikację istotnych warunków zamówienia udostępnia się na stronie internetowej od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert. Naruszenie przepisu ustawy PZP wskutek czynności zamawiającego stanowi przesłankę do wniesienia odwołania w rozumieniu art. 180 ust.1 ustawy PZP zgodnie
Pod pojęciem wadium, w myśl art. 704 § 1 K.c., należy rozumieć bądź określoną sumę pieniędzy, którą przystępujący do aukcji lub przetargu obowiązany jest wpłacić organizatorowi, bądź odpowiednie zabezpieczenie jej zapłaty. Definicja ta oddaje istotę wadium również w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Dokumenty potwierdzające należyte wykonanie zamówienia nie służą potwierdzaniu warunków udziału w postępowaniu, bowiem ten potwierdza sam wykonawca w składanym oświadczeniu, natomiast dołączone do oświadczenia dokumenty mają za zadanie potwierdzać, że usługa została wykonana należycie. Podkreślić w tym miejscu również należy, że dokumenty potwierdzające należyte wykonanie usługi nie są wystawiane na
W przetargu na wywóz śmieci samorząd ma prawo wymagać, aby zwycięski wykonawca zagwarantował odpowiednie poziomy recyklingu. A jeśli będą niższe, może obciążyć go karami umownymi.
Postępowanie o udzielenie zamówienia ma jednak charakter sformalizowany, co w szczególności przejawia się w ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W toku aukcji występują różnice czasowe pomiędzy serwerem zapasowym i serwerem głównym Jednakże biorąc pod uwagę, że rozbieżności w tym zakresie są zjawiskiem dosyć powszechnym, to nie można uznać, że w postępowaniu popełniono błędy, które mają wpływ na jego wynik.
1) Nowelizacje ustawy z roku 2009 uchyliły konieczność nieprzerwanego zabezpieczenia wadium wszystkich ofert złożonych w postępowaniu. Obowiązek utrzymania ciągłego zabezpieczenia wadialnego dotyczy w obecnym stanie prawnym wyłącznie wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. 2) Wniesienie środków ochrony prawnej wobec czynności unieważnienia postępowania nie zwalnia zamawiającego