Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 kwietnia 2024 r., sygn. I PSKP 42/23

      Wręczona funkcjonariuszowi służby celno-skarbowej propozycja zatrudnienia nie ma charakteru cywilnoprawnego. W istocie jest to akt administracyjnoprawny, którego kontrola następuje w postępowaniu cywilnym. Kwestia roszczeń powoda nie powinna być rozstrzygana jako roszczenie ze stosunku pracy, bowiem dotyczy stosunku służbowego, a jako taka powinna być rozstrzygnięta w zwykłym postępowaniu cywilnym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Odprawa pieniężna dla funkcjonariuszy celnych przekształconych w pracowników cywilnych po reformie administracji skarbowej - Wyrok SN z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. III PSKP 1/23

      Przekształcenie stosunku służbowego funkcjonariusza Służby Celnej w stosunek pracy na podstawie propozycji zatrudnienia w Krajowej Administracji Skarbowej stanowi zakończenie służby, co uzasadnia prawo do odprawy pieniężnej na podstawie analogicznie stosowanych przepisów o zwolnieniu ze służby.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 lutego 2024 r., sygn. II CSKP 932/22

      W przypadku sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości, zarówno komornik sądowy, jak i jego zastępca ponoszą solidarną odpowiedzialność za szkodę wynikającą z nieprawidłowego obciążenia nabywcy podatkiem VAT, jeśli ich działania lub zaniechania miały wpływ na powstanie takiej szkody.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 6 lutego 2024 r., sygn. III PZP 2/23

      Funkcjonariuszowi służby celnej, który zgodnie z art. 165 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) stał się funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej pełniącym służbę w jednostkach Krajowej Administracji Skarbowej i który następnie przyjął propozycję, o jakiej mowa w art. 165 ust. 7 tej ustawy, określającą

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 10 stycznia 2024 r., sygn. III PSKP 19/23

      W procesie przekształcenia stosunku służbowego funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej w stosunek pracy, na podstawie art. 171 ust. 1 ustawy wprowadzającej Krajową Administrację Skarbową (p.w. KAS), wygaśnięcie stosunku służbowego z mocy prawa (ex lege) wskutek nieprzyjęcia propozycji zatrudnienia lub nieterminowego złożenia oświadczenia traktuje się jako zwolnienie ze służby, co uzasadnia stosowanie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. II PSKP 65/22

      Przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy nie może odbywać się z pominięciem ustawowych przesłanek, które powinny być podstawą doboru funkcjonariuszy do dalszej służby. Wyrok ten potwierdza, że proces reorganizacji i zmiany statusu funkcjonariuszy powinien być przeprowadzany z uwzględnieniem zarówno praw jednostki, jak i obiektywnych kryteriów oceny ich kwalifikacji i doświadczenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. I PSKP 10/23

      Pozbawienie pracownika ochrony, wbrew obowiązującym regulacjom prawa pracy w imię nadrzędnego celu, za jaki uważa się reformę administracji skarbowej, musi być transparentne i możliwe do weryfikacji pod kątem, czy nie doszło do nadużycia prawa i sprzeczności ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem instytucji wygaśnięcia umowy o pracę.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 maja 2023 r., sygn. I PSKP 94/21

      1. Strony stosunku służbowego, zawierając umowę o pracę (w wyniku przyjęcia propozycji zatrudnienia w myśl ustawy wprowadzającej ustawę o KAS), jednocześnie przyjmują, że ulega zakończeniu dotychczasowy administracyjnoprawny stosunek służbowy funkcjonariusza służby celno-skarbowej. Nie jest to jednak "przekształcenie", w którym nowy stosunek pracy zastępuje poprzedni (na przykład odnowienie z art.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 maja 2023 r., sygn. I PSKP 20/22

      Funkcjonariusze służby celnej, którzy przyjęli propozycję zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w ramach procesu 'ucywilnienia', mają prawo do odprawy pieniężnej. Pomimo braku bezpośredniego przepisu prawa gwarantującego takie prawo, konieczne jest zastosowanie wykładni funkcjonalnej i systemowej, aby zrekompensować utratę specjalnych uprawnień i warunków związanych z pracą w formacji mundurowej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 maja 2023 r., sygn. III PSKP 31/22

      Funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, którego stosunek służbowy wygasł a następnie uległ "przekształceniu" w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 p.w. KAS, należy traktować tak samo, jak funkcjonariusza, którego stosunek służbowy wygasł wobec nieotrzymania propozycji dalszej służby lub odmowy ich podjęcia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. III PSKP 43/22

      W świetle art. 921 § 1 Kodeksu pracy, pracownik nabywa prawo do odprawy emerytalnej w momencie, gdy jego stosunek pracy ustaje w związku z przejściem na emeryturę, przy czym zmiana statusu pracownika na emeryta następuje wyłącznie przez ustanie stosunku pracy. Nie jest możliwe jednoczesne pobieranie odprawy emerytalnej oraz odprawy związanej z wygaśnięciem stosunku pracy na podstawie art. 170 ust.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. II PSKP 72/22

      Regulacje w sprawie wygaśnięcia stosunku pracy na tle ustaw dotyczących reform w administracji nie są wyłączone z kontroli w zakresie identyfikowania przyczyn niezaproponowania pracownikom dalszego zatrudnienia. Pracownik może kwestionować zasadność wygaśnięcia stosunku pracy i dochodzić roszczeń z powołaniem na naruszenie przepisów o rozwiązywaniu stosunku pracy, które notabene stanowią konstrukcję

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 kwietnia 2023 r., sygn. II PSKP 63/22

      Byłemu funkcjonariuszowi służby celnej nie przysługuje odprawa na podstawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, ponieważ odprawa ta jest przeznaczona tylko dla członków korpusu służby cywilnej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 16 marca 2023 r., sygn. III PSKP 19/22

      W przypadku służby, brak przedstawienia propozycji kontynuowania stosunku służbowego przy jednoczesnym ukryciu motywów stanowi zaprzeczenie zasady szczególnej trwałości stosunku służbowego, która wymaga spełnienia konkretnych ustawowych przesłanek i zapewnia funkcjonariuszowi prawo do obrony, odwołania się i zaskarżenia decyzji o zwolnieniu ze służby.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. II CSKP 4/22

      Wykorzystanie analogii przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu w prawie publicznym, szczególnie w kontekście żądania zwrotu nadpłaty podatku, jest wątpliwe i nie prowadzi do zaspokojenia roszczeń związanych z przedawnionymi zobowiązaniami podatkowymi.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 22 lutego 2023 r., sygn. III USKP 74/22

      Sankcje z art. 116 Ordynacji podatkowej nakładane są przez ustawodawcę na członka zarządu za niezłożenie wniosku o wszczęcie odpowiedniego postępowania, a nie na członka zarządu za ewentualne dysfunkcje w postępowaniu upadłościowym czy układowym. Poza tym sankcja jest konsekwencją zachowania się określonego podmiotu negatywnie ocenionego przez prawo, ale zachowania pozostającego w sferze kompetencji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 października 2022 r., sygn. III PSKP 78/21

      Przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy nie powoduje wygaśnięcia stosunku służbowego, a jedynie umożliwia nawiązanie nowego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Wygaśnięcie stosunku służbowego zachodzi jedynie w przypadku, gdy funkcjonariusz nie przyjmuje propozycji zatrudnienia pracowniczego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 11 października 2022 r., sygn. II USKP 219/21

      Przesłanka egzoneracyjna w postaci zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości lub o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego we właściwym czasie odnosi się bezpośrednio do tego właśnie celu, bowiem wszczęcie tych postępowań - upadłościowego lub restrukturyzacyjnego we właściwym czasie w rozumieniu art. 116 § 1 Ordynacji podatkowej w związku z art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oznacza

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 14 września 2022 r., sygn. I KZP 9/22

      Określone w art. 15zzr ust. 6 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 ze zm.), dodanym ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 23 czerwca 2022 r., sygn. I PSKP 69/21

      Nie można twierdzić, że zdarzeniem prawnym jest tylko przedstawienie propozycji dalszego zatrudnienia, bo jest opisane w przepisie art. 165 ust. 7 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej a nie jest nim „milczenie pracodawcy”. Ustawa obejmuje cały krąg podmiotowy zatrudnionych i na mocy ustawy propozycja dalszego zatrudnienia mogła być skierowana do wszystkich dotychczasowych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 23 czerwca 2022 r., sygn. I USKP 107/21

      Tylko choroba uniemożliwiająca prowadzenie spraw spółki może stanowić okoliczność wyłączającą winę w przypadku niezgłoszenia we właściwym czasie wniosku upadłościowego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 maja 2022 r., sygn. III USKP 128/21

      Przeniesienie odpowiedzialności za składki na członków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest możliwe także po utracie bytu prawnego przez spółkę wskutek ukończenia postępowania upadłościowego i wykreślenia tego podmiotu z Krajowego Rejestru Sądowego. Brak płatnika, spowodowany jego likwidacją, nie stoi na przeszkodzie do wydania decyzji o odpowiedzialności osób trzecich, przy czym w

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. II USKP 159/21

      W ramach weryfikacji zachowania „właściwego czasu” do wystąpienia z wnioskiem o ogłoszenie upadłości należy uwzględnić sytuacje, w których nawet próba wszczęcia postępowania naprawczego może być oceniona jako zawinione spóźnienie w złożeniu wniosku o upadłość, jeżeli próba ta została podjęta już po powstaniu stanu niewypłacalności spółki, który wszakże wymagał złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. II USKP 172/21

      Ciężar wykazania istnienia przesłanek negatywnych odpowiedzialności członka zarządu spółki z o.o. spoczywa na osobie pragnącej uwolnić się od odpowiedzialności. Istnienie lub nieistnienie przesłanek wyłączających odpowiedzialność członka zarządu na podstawie art. 116 § 1 pkt 1 i 2 Ordynacji podatkowej nie ma charakteru okoliczności uzupełniającej, lecz jest okolicznością zasadniczą, która podlega badaniu

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00