Wyrok WSA w Kielcach z dnia 26 sierpnia 2020 r., sygn. II SA/Ke 304/20
Planowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Armański, Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza, Asesor WSA Agnieszka Banach (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Sebastian Styczeń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi M.Ś. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia 10 stycznia 2020 r. znak: [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 10 stycznia 2020 r. znak: [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach (zwane też dalej jako "Kolegium"), po rozpatrzeniu odwołania M.Ś., utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Kielce z dnia 17 października 2019 r. znak: [...], ustalającą na rzecz [...] (zwanej dalej "Spółką") lokalizację inwestycji celu publicznego, polegającą na budowie gazociągu niskiego ciśnienia (maksymalne ciśnienie robocze do 10 kPa), w rejonie ulicy Domaszowskiej na działkach o nr ewid.: [...], w granicach oznaczonych na załączniku graficznym liniami koloru czarnego.
W uzasadnieniu decyzji Kolegium wskazało, że rozstrzygnięcie sprawy sprowadzało się do oceny dopuszczalności i prawidłowości ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, polegającej na realizacji sieci gazociągowej niskiego ciśnienia o długości około 120 m na ww. działkach w rejonie ulicy Domaszowskiej.
Jak wskazało Kolegium, podstawę prawną rozstrzygnięcia stanowił art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.) zwanej dalej "u.p.z.p.", zgodnie z którym inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku - co ma miejsce w niniejszej sprawie - w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Dalej organ odwoławczy powołując się na ugruntowaną w orzecznictwie sądów administracyjnych wykładnię definicji "inwestycji celu publicznego", określoną w art. 2 pkt 5 u.p.z.p., stwierdził, że planowane przedsięwzięcie mieści się w zakresie celów publicznych objętych art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 121 ze zm.) zwanej dalej "u.g.n.". Ponadto, w ocenie organu drugiej instancji, jeżeli planowana inwestycja ma na celu dostarczenie odbiorcom na terytorium gminy gazu - co mieści się w zadaniach własnych gminy - to okoliczność, że inwestycja ta w swym przebiegu obejmie wycinek terytorium gminy, a nie wszystkie lub większość położonych na jej terytorium nieruchomości, nie może stać na przeszkodzie uznania tej inwestycji za inwestycję celu publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 5 u.p.z.p. Przedsięwzięcie to ma bowiem pośrednio znaczenie dla całej społeczności lokalnej, stanowiąc przejaw realizacji zadań własnych gminy. Inwestycja lokalna to nie tylko inwestycja służąca całej gminie jako podmiotowi władzy lokalnej. Może to być także inwestycja, która swoim zasięgiem służy węższemu kręgowi mieszkańców gminy, ale pośrednio ma znaczenie dla całej gminy.