Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 lipca 2020 r., sygn. III SA/Kr 155/20
Oświata
|Sygn. akt III SA/Kr 155/20 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 21 lipca 2020 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Renata Czeluśniak, Sędziowie: WSA Bożenna Blitek, WSA Ewa Michna (spr.), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym, w dniu 21 lipca 2020 r. skargi Gminy Wieliczka, na negatywną opinię Małopolskiego Kuratora Oświaty, z dnia 15 listopada 2019 r. nr NP.542.3.121.2019.SJ, dotyczącą projektu planu sieci publicznych przedszkoli i publicznych oddziałów przedszkolnych w Gminie Wieliczka, , , skargę oddala., , ,
Uzasadnienie
Pismem z 28 października 2019 r. znak: WSP.033.2.12.2019 Burmistrz Gminy Wieliczka przekazał Małopolskiemu Kuratorowi Oświaty projekt planu sieci publicznych przedszkoli i publicznych oddziałów przedszkolnych w Gminie Wieliczka. Projekt ten został oceniony negatywnie przez Kuratora, który uznał, że nie spełnia wymagań ustawowych i wydał w tym przedmiocie stosowną opinię 15 listopada 2019 r., znak NP.542.3.121.2019.SJ.
Opinię tą Burmistrz zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, zarzucając jej naruszenie:
1. art. 32 ust. 3 w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 910) poprzez bezzasadne przyjęcie, że projekt planu sieci publicznych przedszkoli i publicznych oddziałów przedszkolnych nie zapewniał wszystkim dzieciom, o których mowa w art. 31 ust. 1 Prawo oświatowe, zamieszkałym na terenie gminy możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego, podczas gdy przygotowany projekt planu spełniał ten warunek;
2. art. 32 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe poprzez bezzasadne wydanie negatywnej opinii w sprawie projektu planu sieci publicznych przedszkoli i publicznych oddziałów przedszkolnych, podczas gdy ze względu na spełnienie przez projekt warunków ustawowych organ powinien wydać opinię pozytywną.
Strona skarżąca wniosła o uchylenie zaskarżonej opinii Małopolskiego Kuratora Oświaty.