Organizacja pierwszej pomocy w zakładzie pracy – obowiązki pracodawcy
Pierwsza pomoc to, zgodnie z definicją zawartą w przepisach ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zespół czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wykonywanych przez osobę znajdującą się w miejscu zdarzenia, w tym również z wykorzystaniem wyrobów medycznych, wyposażenia wyrobów medycznych, systemów i zestawów zabiegowych. Z kolei w rozumieniu przepisów bhp pierwsza pomoc to systemowe działania obejmujące zapewnienie odpowiednich środków do jej udzielania (punktów pierwszej pomocy lub apteczek), ustalonych w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami (lekarzem medycyny pracy), z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń, a także (obejmujące) pracowników odpowiednio przeszkolonych w zakresie jej udzielania. Na co powinien zwrócić uwagę pracodawca przy organizacji pierwszej pomocy w zakładzie pracy?
Z uwagi na to, że udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy pracownikom powinno być działaniem systemowym, a nie doraźnym, pracodawca powinien odpowiednio przygotować się do sytuacji kryzysowej, wymagającej podjęcia określonych działań. Tym samym działania ratownicze w ramach sprawnie działającego systemu pierwszej pomocy w przedsiębiorstwie wymagają odpowiedniego, wcześniejszego opracowania procedur, przygotowania sprzętu i przeszkolenia wybranych pracowników.
Zasady ogólne organizacji pierwszej pomocy w przedsiębiorstwie
W myśl art. 2091 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.), pracodawca jest obowiązany zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach oraz wyznaczyć pracowników do udzielania takiej pomocy. Działania te powinny być dostosowane . Ponadto liczba pracowników, o których mowa powyżej, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.