Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 13 października 2020 r., sygn. II SA/Bk 624/20

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Roleder, asesor sądowy WSA Barbara Romanczuk (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 13 października 2020 r. sprawy ze skargi G. Ch. na rozstrzygnięcie nadzorcze W. P. z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze; 2. zasądza od Wojewody P. na rzecz skarżącej Gminy Ch. kwotę 480,00 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:

Rada Miasta C. podjęła w dniu [...] czerwca 2020 r. uchwałę nr [...], w sprawie utworzenia Punktów przedszkolnych wraz z załącznikami do tej uchwały od nr 1 do nr 8. Uchwałę podjęto na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm. dalej: "u.s.g."), art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.) oraz § 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2017 r. poz. 1657 ze zm.).

Wojewoda P. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] lipca 2020 r., nr [...] działając na podstawie art. 91 ust. 1 u.s.g. stwierdził nieważność uchwały nr [...] Rady Miejskiej C. z dnia [...] czerwca 2020 roku w sprawie utworzenia Punktów przedszkolnych ze względu na istotne naruszenie prawa.

W ocenie organu nadzoru podjęta została ona z naruszeniem postanowień § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2017, poz. 1657 z późn. zm.), poprzez niedostosowanie się do wytycznych w zakresie ujęcia wszystkich wymaganych prawem elementów merytorycznych w tego rodzaju aktach prawa miejscowego. W organizacji Punktów przedszkolnych, stanowiących załączniki nr 1-8 do przedmiotowej uchwały, nie określono warunków organizowania zajęć w czasie przekraczającym wymiar zajęć nauczania, wychowania i opieki, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 3 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, co jest niezgodne z § 6 ust. 1 pkt 9 tego rozporządzenia. Ponadto w organizacji Punktów Przedszkolnych, nie określono terminów przerw w pracy punktów, zgodnie z dyspozycją § 6 ust. 1 pkt 10 powołanego wyżej rozporządzenia. Również przepis § 7 ust. 4 zdanie drugie (załączniki nr 1-5) organizacji Punktów Przedszkolnych, przewidujący możliwość skreślenia z zajęć wykraczających poza czas realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego dziecka realizującego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego jest niezgodny z § 6 ust. 2 cytowanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Organ nadzoru wskazał również na zwrócenie szczególnej uwagi na używaną w procesie uchwałodawczym terminologię. W § 7 ust. 3 pkt 3 (załączniki nr 1-5) oraz § 7 ust. 3 pkt 2 (załączniki nr 6-8) w organizacji Punktów Przedszkolnych wyraz "statutu" należałoby zastąpić wyrazami "organizacji Punktu", punkty przedszkolne nie posiadają bowiem statutów. Pominięcie przez organ stanowiący gminy któregoś z elementów aktu prawnego wyższego stopnia skutkuje - zdaniem organu - brakiem pełnej realizacji upoważnienia ustawowego i ma istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem podjętego aktu. Organ nadzoru uznał, że Rada Miejska w C. nie wypełniła delegacji ustawowej, a jej działanie, należy uznać za zawężające upoważnienie udzielone przez ustawodawcę w procesie tworzenia prawa, co stanowi jego istotne naruszenie uzasadniające stwierdzenie nieważności uchwały w całości (por. m. in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 13 grudnia 2007 r., sygn. akt II SA/Op 480/07).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00