Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 12 marca 2013 r., sygn. II SA/Op 604/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik - spr. Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 marca 2013 r. sprawy ze skargi E. K. i D. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 3 lipca 2012 r., nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego na usunięcie skutków powodzi oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 16 czerwca 2010 r. D. K. zwrócił się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu o przyznanie zasiłku celowego w kwocie powyżej 20.000 zł na odbudowę zniszczonego w związku z powodzią lokalu (domu mieszkalnego), którego jest właścicielem wraz z prośbą o wycenę szkód przez rzeczoznawcę. Wnioskodawca wstępnie oszacował szkody spowodowane przez powódź na kwotę 38.000 zł.

Decyzją z dnia 29 września 2010 r., nr [...], Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu, działając z upoważnienia Prezydenta Miasta Kędzierzyn-Koźle, przyznał D. K. świadczenie pieniężne w postaci zasiłku celowego na remont i odbudowę budynku mieszkalnego, który uległ zniszczeniu w związku z powodzią w maju/czerwcu 2010 r., w wysokości 14.223,02 zł. Decyzja ta została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Opolu w dniu 23 listopada 2010 r. i sprawę przekazano organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia.

Wyrokiem z dnia 3 kwietnia 2012 r., sygn. akt II SAB/Op 43/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu na skutek skargi E. K. na bezczynność Prezydenta Miasta Kędzierzyna-Koźla w przedmiocie zasiłku celowego na remont i odbudowę budynku zniszczonego w wyniku powodzi zobowiązał ten organ do wydania aktu rozstrzygającego sprawę z wniosku D. K. z dnia 6 czerwca 2010 r. w terminie jednego miesiąca od prawomocności wyroku.

Decyzją z dnia 26 kwietnia 2012 r., [...], po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu, na podstawie art. 40 ust. 1 i 3, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przyznał D. K. świadczenie pieniężne w postaci zasiłku celowego na remont/odbudowę budynku mieszkalnego, który uległ zniszczeniu w związku z powodzią w maju/czerwcu 2010 r., w wysokości 41.649,53 zł. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że materiał dowodowy uzupełniono o kosztorys z dnia 6 stycznia 2012 r., sporządzony przez inspektora nadzoru W. R., a dotyczący robót remontowych związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja 2010 r. w budynku położonym w [...], przy ul. [...], który ogółem wartość ww. robót wycenił na kwotę 41.649,53 zł brutto. Organ na podstawie przeprowadzonej w dniu 22 lutego 2012 r. aktualizacji wywiadu środowiskowego ustalił, że podczas powodzi zalaniu uległo: w części piwnicznej: 5 pomieszczeń, w których znajdowały się: opał, "nowy" duży bojler ciepłej wody, piec węglowy c.o. wraz z podajnikiem, "stary" mały bojler ciepłej wody, oraz rzeczy gospodarcze, przy czym całkowitemu zniszczeniu uległ piec c.o. i bojler; w części mieszkalnej: salon wraz z aneksem kuchennym, pokój łazienka, przedpokój, pomieszczenia zagospodarowane na pralnię. Dalej odwołując się do art. 40 ust. 1 i ust. 3 ustawy, podkreślił, że uwzględnił w całości kwotę 41.649,53 zł ustaloną w kosztorysie. Wyjaśnił też, że przyznane świadczenie stanowi pomoc doraźną, której celem jest złagodzenie skutków powodzi, jaka miała miejsce w maju 2010 r., nie stanowi natomiast całkowitego pokrycia strat powstałych na skutek tego zdarzenia losowego, gdyż organ pomocy społecznej nie jest instytucją wypłacającą odszkodowanie. Uzasadniając wysokość przyznanego świadczenia organ wskazał, że na realizację zasiłków celowych w związku z usuwaniem skutków powodzi z maja/czerwca 2010 r. rozdysponował środki z budżetu państwa w kwocie 1.072.000,00 zł. Wnioski o przedmiotową pomoc złożyło 80 osób. Zasiłki zostały wypłacone 35 osobom. Zatem średnia wysokość przyznanego zasiłku celowego wyniosła 30.628,57 zł. Dodał, że wydając decyzję kierował się również zasadą racjonalnego i gospodarnego dysponowania środkami publicznymi. Jednocześnie organ poinformował stronę m.in. o tym, że przyznany zasiłek celowy zostanie pomniejszony o wypłaconą w dniach: 1 października 2010 r. i 2 listopada 2010 r. łączną kwotę 14.223,02 zł, a w przypadku nie rozliczenia się przez stronę z poniesionych wydatków (nie przedstawienia faktur lub rachunków), albo przeznaczenia otrzymanej pomocy na cel niezgodny ze wskazanym w decyzji, nastąpi zwrot zasiłku celowego na podstawie art. 104 ust. 3 ustawy. Ponadto, rozliczenie otrzymanego zasiłku w kwocie 41.649,53 zł winno być zgodne z kosztorysem i nastąpić nie później niż w terminie 3 miesięcy, licząc od daty wypłaty świadczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00