Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 6 marca 2013 r., sygn. II SA/Go 983/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Szumilas (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Maria Bohdanowicz Sędzia WSA Sławomir Pauter Protokolant referent Malwina Tomiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2013 r. sprawy ze skargi M.S. na decyzję Wojewody z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty z dnia [...] r., nr [...], II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, III. zasądza od Wojewody na rzecz skarżącego M.S. kwotę 500 (pięćset) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] Starosta umorzył postępowanie w sprawie zgłoszenia złożonego w dniu 3 lipca 2012 r. przez M.S. dotyczącego zgłoszenia budowy altanki sześciokątnej o powierzchni zabudowy 24.63 m kw. Na terenie działki o nr ewid. [...].

Organ wyjaśnił, że postępowanie w sprawie stało się bezprzedmiotowe, ponieważ inwestycja została już zrealizowana.

M.S. wniósł odwołanie od w/w decyzji, zarzucając jej, iż wydana została po terminie 30 dni na wniesienie sprzeciwu. Ponadto decyzja opiera się na fałszywych założeniach, że inwestycja została już zrealizowana, podczas gdy w istocie inwestycja nie została zakończona. Inwestor wstrzymał wykonywanie robót budowlanych do czasu wyjaśnienia wątpliwości. Jednocześnie zarzucił, iż decyzja Starosty nie odpowiada wymogom określonym dla tego typu dokumentów przez przepisy prawa. Nie zawiera ona wskazania istotnych faktów. Naruszenia w tym zakresie uchybiają zdaniem odwołującego się także dyspozycji art. 9 k.p.a.

W dalszej kolejności odwołujący się wskazał, iż w jego ocenie w niniejszej sprawie niedopuszczalnym było prowadzenie przez organ postępowania administracyjnego na podstawie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, w tym postępowania wyjaśniającego. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami prawa zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlane ma charakter oświadczenia, które organ obowiązany jest przyjąć. Jedyne postępowanie, jakie w takiej sytuacji może prowadzić organ dotyczy zgłoszenia sprzeciwu, wówczas gdy dojdzie do przekonania, że zachodzą ustawowe przesłanki do wydania decyzji o sprzeciwie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00