Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 27 lutego 2013 r., sygn. II SA/Rz 1185/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Magdalena Józefczyk /spr./ Sędziowie WSA Ewa Partyka WSA Joanna Zdrzałka Protokolant st. sekr. sąd. Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 27 lutego 2013 r. sprawy ze skargi Fundacji [...] na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie zgłoszenia sprzeciwu w sprawie budowy oczyszczalni -skargę oddala-

Uzasadnienie

II SA/Rz 1185/12

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...] września 2012 r. znak: [...] Starosta Powiatu B. wniósł sprzeciw w sprawie zgłoszenia dokonanego przez Fundację [...] w P., zwaną dalej Fundacją, dotyczącego budowy przydomowej oczyszczalni ścieków o wydajności do 4,5 m3 na dobę, na działce nr ew.. 5483 położonej w P.

W uzasadnieniu sprzeciwu organ wskazał, że planowana oczyszczalnia nie ma charakteru "przydomowej", bowiem będzie służyć do odprowadzania i oczyszczania ścieków z budynków służących do statutowej działalności Fundacji. Oznacza to, że budowa tej oczyszczalni objęta jest obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę, co po myśli art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010. Nr 243 poz. 1623 ze zm.) zwanej dalej ustawą, uzasadnia wniesienie sprzeciw w sprawie przedmiotowego zgłoszenia.

Fundacja [...] w P. złożyła odwołanie od wskazanej wyżej decyzji, zarzucając organowi I instancji niewłaściwą wykładnię pojęcia "przydomowej oczyszczalni" ścieków, jako odnoszącej się wyłącznie do "indywidualnego domu przeznaczonego do zamieszkania osób", gdy w myśl statutu fundacja może prowadzić "dom przeznaczony do zamieszkania osób".

Ponadto zarzuciła, że organ I instancji niewłaściwie stosuje prawo, gdyż nie uwzględnia zapisów Dyrektywy Rady z dnia 21 maja 1991r. dotyczących oczyszczania ścieków komunalnych (91/271/EWG), która jest aktualnie nadrzędnym aktem prawnym i która nie posługuje się pojęciem "przydomowej oczyszczalni", a używa zwrotu "pojedynczego systemu" lub "indywidualnego systemu" bez rozdziału własności ścieków, urządzenia czy działki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00