Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 6 marca 2008 r., sygn. II SA/Op 348/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz - spr. Protokolant Sekretarz sądowy Mariola Górska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2008 r. sprawy ze skargi A S.A. w W. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...], nr [...] w przedmiocie sprzeciwu od zgłoszenia robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 30 stycznia 2007 r., które wpłynęło do organu w dniu 9 lutego 2007 r., A Spółka Akcyjna z siedzibą w W., powołując się na treść przepisów art. 29 i art. 30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, zgłosiła zamiar zainstalowania tablicy informacyjnej "[...]" o wymiarach 3 x 6 m na terenie działki nr A, obręb [...], w O. W uzasadnieniu wskazała, że tablica jest znakiem informującym, związanym z potrzebami użytkowników ruchu; znajduje się poza pasem drogowym, montaż nie powoduje zmian we włączeniu do drogi, nie wymaga więc uzgodnienia z zarządcą drogi, a nadto objęta zgłoszeniem tablica nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa osób i mienia, zaś jej lokalizacja nie narusza ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do zgłoszenia dołączono m.in. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz projekt konstrukcyjno-budowlany.

Prezydent Miasta [...] decyzją z dnia [...], nr [...], zgłosił sprzeciw w sprawie zamiaru wykonania robót budowlanych wyszczególnionych w powyższym zgłoszeniu. Jako podstawę prawną wydanej decyzji wskazał przepis art. 30 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.), zwanej dalej K.p.a. W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, iż zgłoszenie dotyczy budowy reklamy wraz z fundamentem podziemnym, trwale związanej z gruntem, który to obiekt jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, tj. wolnostojącym urządzeniem reklamowym trwale związanym z gruntem, posadowionym na podziemnym fundamencie, na którego usytuowanie wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Podniósł, że takie roboty budowlane nie zostały ujęte w przepisie art. 29 ustawy Prawo budowlane, w którym wyszczególniono wszystkie roboty budowlane nie wymagające pozwolenia na budowę, stąd wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, po uprzednim uzyskaniu w drodze decyzji, ustalenia warunków zabudowy na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Organ powołał się ponadto na interpretację Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, według której za nietrwale związane z gruntem uznaje się te obiekty, których stopa fundamentowa jest umieszczona na poziomie gruntu, tj. takie, które posiadają prefabrykowany lub murowany fundament z dolną płaszczyzną znajdującą się na poziomie terenu, przy możliwości przeniesienia go w inne miejsce. Tymczasem wykonanie zgłoszonej reklamy wymaga m.in. budowy stopy fundamentu w postaci studni wypełnionej betonem ze zbrojeniem, zapuszczanej, o wysokości 3,5 m i średnicy 1,5 m, do której będzie kotwiona podstawa słupa nośnego tablicy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00