Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 sierpnia 2012 r., sygn. II SA/Po 291/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Grossmann Sędzia WSA Jakub Zieliński Protokolant St. sekretarz sądowy Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 sierpnia 2012 r. sprawy ze skargi A. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] 2012 r. Nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy; oddala skargę
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 maja 2010 r. sygn. akt II SA/Po 133/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, po rozpoznaniu skargi A. D., uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] 2009 r. Nr [...] i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta K. z dnia [...] 2009 r. Nr [...] znak: [...] ustalającą na rzecz "A." [...] w K. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbudowie pawilonu handlowego, na nieruchomości położonej w K. przy ul. S., działka nr [...].
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd uznał, że organy administracji publicznej rozstrzygając przedmiotową sprawę dokonały wadliwej oceny sporządzonej analizy urbanistycznej, co w konsekwencji doprowadziło do wadliwości decyzji o warunkach zabudowy.
Sąd wskazał, że zgodnie z zapisem w części tekstowej analizy funkcji oraz cech zagospodarowania terenu, sporządzonej na potrzeby toczącego się postępowania, zasięg obszaru analizowanego wyznaczono na 51 m. Tymczasem zgodnie z zapisem znajdującym się w decyzji o warunkach zabudowy z dnia 18 września 2009 r. obszar poddany analizie został wyznaczony na 71,1 m. Różnica w obszarze analizowanym oraz w obszarze zakreślonym w decyzji o warunkach zabudowy, skutkuje wadliwością kwestionowanej decyzji. Bezsprzeczne jest bowiem twierdzenie, że wielkość obszaru analizowanego ma wpływ na wyniki dokonanej analizy urbanistycznej - nie ulega najmniejszej wątpliwości, że analiza zabudowy w odległości 71,1 m oraz 51,0 m może skutkować otrzymaniem sprzecznych, a niekiedy wykluczających się wyników. Równocześnie jedynie wyniki analizy umożliwiają odpowiedź na pytanie, czy planowana inwestycja jest możliwa do zrealizowania. Tym samym organy administracji publicznej zobowiązane są oprzeć swoje rozstrzygnięcie w oparciu o doręczoną analizę urbanistyczną i nie są uprawnione do zmieniania jej zakresu w dalszym toku prowadzonego postępowania.