Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 maja 2006 r., sygn. II SA/Wr 523/05

Zmiana systemu /sposobu/ produkcji w obiekcie budowlanym bez podjęcia jakichkolwiek inwestycji lub zmian sposobu użytkowania obiektu, o jakich mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2003 nr 207 poz. 2016 ze zm./, nie może być podstawą do wydania przez organ administracji publicznej decyzji nakazującej przywrócenie poprzedniego sposobu zagospodarowania terenu na zasadzie art. 59 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. nr 80 poz. 717 ze zm./.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zygmunt Wiśniewski (spraw.) Sędzia WSA Anna Siedlecka Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Protokolant apl. prok. Wojciech Turlej po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2006 r. sprawy ze skargi K. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia 10 maja 2005 r. Nr [...] w przedmiocie przywrócenia poprzedniego sposobu zagospodarowania terenu I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. na rzecz skarżącego kwotę 785 (siedemset osiemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu poniesionych kosztów sądowych.

Uzasadnienie

W dniu 8 lipca 2004 r. Wójt Gminy W. M. wydał na podstawie art. 59 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) decyzję Nr [...], którą nakazano K. A., prowadzącemu w W. M. na działce nr 220/3 fermę drobiu, przywrócić poprzedni sposób zagospodarowania terenu poprzez hodowlę drobiu w systemie zamkniętym. W uzasadnieniu tej decyzji wskazano, iż sporna ferma wybudowana została przez A zgodnie z dokumentacją projektową, która zakładała wychów kurcząt rzeźnych w zamkniętych wychowalniach. W 2002 r. nastąpiła zmiana właściciela fermy, który zmienił sposób użytkowania terenu poprzez wprowadzenie gęsi na zewnątrz kurników. Jak wskazał organ I instancji, hodowla ok. 40000 sztuk gęsi powoduje dużą koncentrację odchodów, które przy złych warunkach pogodowych w szybkim okresie czasu spowodują zanieczyszczenie gleby i wody podziemnej. W czasie przebywania gęsi w porze dziennej na wybiegu przez okres 4 miesięcy w roku kalendarzowym na 1ha gruntu dostaje się 493 kg azotu, podczas gdy norma wynosi 170 kg N/ha - zgodnie z ust. 6 pkt 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych (Dz. U. 2003 r. Nr 4, poz. 44). Ponadto wskazano, że działka nr 220/3 nie posiada obecnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. W Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy W. M. działka ta stanowi teren ośrodków produkcji i obsługi rolnictwa. W myśl przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmiana prowadzonej na fermie charakteru hodowli z zamkniętej na otwartą jest zmianą zagospodarowania terenu, przy czym zmiana ta ma charakter trwały, ponieważ wymieniony stan rzeczy trwa ponad rok.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00