Wyrok NSA z dnia 20 października 2022 r., sygn. III OSK 5503/21
Zgodnie z art. 89 ust. 3 prawa oświatowego, organy samorządu terytorialnego, wykonując nałożone przez ustawodawcę zadania publiczne, posiadają względną samodzielność ograniczoną zarówno przez ustawodawcę, jak i organy nadzoru. Nadzór nad organami samorządu terytorialnego ma charakter weryfikacyjny i wyjątkowo prewencyjny, co oznacza, że pewne decyzje samorządu, takie jak likwidacja szkoły publicznej, wymagają pozytywnej opinii kuratora oświaty, co ogranicza samodzielność gminy.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Miasta i Gminy D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lutego 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1098/20 w sprawie ze skargi Miasta i Gminy D. na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] kwietnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie opinii w sprawie zamiaru likwidacji szkoły oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 lutego 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1098/20 oddalił skargę Miasta i Gminy D. na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] kwietnia 2020 r. nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] negatywnie opiniujące zamiar likwidacji Szkoły Podstawowej nr [...] im. [...] w D. wraz ze Szkołą [...] w S. z końcem roku szkolnego 2019/2020, tj. z dniem [...].