Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2020 r., sygn. I OSK 3360/19

Oświata

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zygmunt Zgierski sędzia NSA Czesława Nowak-Kolczyńska (spr.) sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 24 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Edukacji Narodowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 września 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1604/19 w sprawie ze skargi Gminy [...] na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] 2019 r., nr [...] w przedmiocie wyrażenia opinii w sprawie zamiaru przekształcenia szkoły oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 19 września 2019 r. w wyniku rozpoznania skargi Gminy [...], na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, ze zm., dalej: p.p.s.a.), uchylił objęte skargą postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z [...] 2019 r. oraz poprzedzające je postanowienie [...] Kuratora Oświaty z [...] 2019 r. negatywnie opiniujące zamiar przekształcenia przez Gminę [...] z dniem 31 sierpnia 2019 r. Szkoły Podstawowej [...], poprzez utworzenie w miejscowościach G. i S. jej filii obejmujących klasy I-III i oddział przedszkolny.

Minister Edukacji Narodowej, odwołując się w uzasadnieniu decyzji do art. 89 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, ze zm.), stwierdził, że korzystniejsze dla uczniów jest, aby w sieci szkolnej funkcjonowały trzy samodzielne szkoły - w S., w G. i w G. - o strukturze obejmującej klasy I-VIII. Faktycznym zaś powodem powzięcia zamiaru przekształcenia szkoły w G. i likwidacji szkół w miejscowościach G. i S. jest przede wszystkim oszczędność finansowa gminy poprzez przeprowadzenie procesu docelowo zmniejszającego liczbę szkół podstawowych na jej terenie. W związku z powyższym oraz faktem negatywnego zaopiniowania zamiaru likwidacji szkół w miejscowościach G. i S., Minister Edukacji Narodowej uznał, że negatywna opinia w tej sprawie jest uzasadniona.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00