Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 września 2019 r., sygn. II SA/Wa 1604/19
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Kołodziej (spr.), Sędzia WSA Andrzej Góraj, Sędzia WSA Iwona Maciejuk, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 września 2019 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie opinii o zamiarze przekształcenia szkoły 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] 2. zasądza od Ministra Edukacji Narodowej na rzecz strony skarżącej Gminy [...] kwotę 100 (słownie: sto) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Minister Edukacji Narodowej (MEN) postanowieniem z dnia [...] maja 2019 r. nr [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 60); zwanej dalej K.p.a. oraz art. 89 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 534), po rozpatrzeniu zażalenia Burmistrza [...] z dnia 3 kwietnia 2019 r., utrzymał w mocy postanowienie [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] negatywnie opiniującego zamiar przekształcenia przez Gminę [...] z dniem [...] sierpnia 2019 r. Szkoły Podstawowej im. [...] w [...] poprzez utworzenie w miejscowościach G. i S. jej filii obejmujących klasy I-III i oddział przedszkolny.
W uzasadnieniu wskazał, że w dniu [...] stycznia 2019 r. Rada Miejska w [...] podjęła uchwałę nr [...] w sprawie zamiaru przekształcenia Szkoły Podstawowej im. [...] w [...] poprzez utworzenie w miejscowościach G. i S. jej filii obejmujących klasy I-III wraz z oddziałem przedszkolnym. Wykonując uchwałę, Burmistrz [...], pismem z dnia 25 lutego 2019 r., wystąpił do [...] Kuratora Oświaty o wyrażenie opinii w przedmiotowej sprawie.
[...] Kurator Oświaty postanowieniem z dnia [...] marca 2019 r. znak: [...] negatywnie zaopiniował zamiar przekształcenia Szkoły Podstawowej im. [...] w [...] poprzez utworzenie szkół filialnych o strukturze klas I-III i oddział przedszkolny w G. i w S. Stwierdził brak zasadności likwidacji szkoły. W ocenie organu pierwszej instancji, Szkoła Podstawowa w G. i Szkoła Podstawowa w S. są przykładem dobrze funkcjonujących szkół wiejskich, które wykorzystują zasoby wynikające z usytuowania, jednocześnie podejmując działania rozwijające szkoły. Z uwagi na podejmowanie tych działań pełnią także rolę integrującą lokalne społeczności.