Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 29 marca 2022 r., sygn. II SA/Bd 1174/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Renata Owczarzak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Elżbieta Piechowiak sędzia WSA Katarzyna Korycka po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 marca 2022 r. sprawy ze skargi M. J. na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie likwidacji szkoły podstawowej oddala skargę.

Uzasadnienie

P. z [...] lipca 2020 r. M. J. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargę na uchwałę Rady Gminy

nr [...] z dnia [...] czerwca 2020 r. w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej

w S. , zaskarżając ją w całości.

Skarżący zarzucił naruszenie przepisów prawa materialnego - art. 89 ust. 1 i 3 - 5 ustawy z dnia 14.12.2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., zwanej dalej: "upo") poprzez ich błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, iż dokonanie likwidacji szkoły publicznej na podstawie procedury przewidzianej w tym artykule poza wskazanymi obowiązkami formalnymi dokonywane jest przez Organ Gminy w sposób

w pełni dowolny i arbitralny, w szczególności w zakresie ustalenia przesłanek celowości i zasadności likwidacji, a w związku z tym, zakresu okoliczności faktycznych podlegających badaniu przez Organ Gminy, w sytuacji kiedy zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, organ zobligowany był do dokonania oceny skutków likwidacji szkoły

w kontekście obowiązków i zasad związanych z realizacją zadania z zakresu zapewnienia powszechnych warunków do nauki na terenie gminy, w tym zapewniania uczniom warunków nauki, wychowania i opieki (tak: wyrok WSA w Warszawie z dnia 31.01.2019 r. w sprawie II SA/Wa 1050/18). Organ w zakresie realizacji ww. zadań jest związany konkretnymi normami prawnymi, m.in. wynikającymi z przepisu art. 89 ust. 1 upo, ale nie tylko, inną normą prawa materialnego pełni art. 39 upo, gwarantujący uczniom dostępność do szkół, przede wszystkim na terenie danej j.s.t. (tak: komentarz do art. 89 ustawy Prawo Oświatowe, M. Pilich, WKP, 2018). Ponadto zdaniem skarżącego, organ zobowiązany jest do uwzględnienia wszystkich aspektów związanych z likwidacją szkoły, które odnoszą się do współtworzenia i realizacji regionalnej i lokalnej polityki oświatowej zgodnej w tym względzie z polityką państwa, jak i do zapewnienia uczniom właściwych warunków nauki (pośrednio wyrok NSA z dnia 10 listopada 2006 r., sygn. akt I OSK 258/06),

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00