Zakres kompetencji kuratora oświaty a samodzielność samorządu terytorialnego - Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 września 2018 r., sygn. III SA/Łd 516/18
Kurator oświaty, wydając opinię o projekcie planu sieci publicznych szkół, jest związany zakresem przewidzianym w art. 39 ust. 8 Prawa oświatowego i nie może rozszerzać swoich kompetencji na inne przepisy bez wyraźnego upoważnienia ustawowego.
Oświata
Dnia 26 września 2018 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski, Sędziowie Sędzia NSA Irena Krzemieniewska, Sędzia NSA Janusz Nowaki (spr.), , Protokolant Starszy sekretarz sądowy - Dorota Czubak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 września 2018 roku sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Łodzi na opinię Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia 3 kwietnia 2018 r. nr ŁKO.WRE.540.6.2018.HC w przedmiocie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych na obszarze Miasta Łodzi oraz określenia granic ich obwodów. 1. uchyla zaskarżoną opinię; 2. zasądza od Łódzkiego Kuratora Oświaty na rzecz Miasta Łódź kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Opinią z [...], nr [...], wydaną na podstawie art. 39 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, ze zm.), [...] Kurator Oświaty negatywnie zaopiniował projekt uchwały Rady Miejskiej w [...] zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych na obszarze Miasta [...] oraz określenia granic ich obwodów przekazany pismem nr [...] z [...].
W uzasadnieniu [...] Kurator Oświaty podniósł, że w projekcie uchwały przedstawiono zamiar prowadzenia zajęć w dwóch lokalizacjach. W przypadku Szkoły Podstawowej nr [...] w [...] zajęcia odbywałyby się w obecnej siedzibie szkoły przy ul. św. [...] oraz w siedzibie dotychczasowego Publicznego Gimnazjum nr [...] w [...] przy ul. [...]. W przypadku Szkoły Podstawowej nr [...] w Ł. zajęcia odbywałyby się w obecnej siedzibie szkoły przy ul. [...] oraz w siedzibie dotychczasowego Publicznego Gimnazjum nr [...] w [...] przy ul. [...]. W przypadku Szkoły Podstawowej nr [...] w [...] zajęcia odbywałyby się w obecnej siedzibie szkoły przy ul. [...] oraz siedzibie dotychczasowego Publicznego Gimnazjum nr [...] w Ł. przy ul. [...]. W ocenie organu administracji, wskazanie drugiej lokalizacji w uchwale w sprawie projektu dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego byłoby możliwe wyłącznie w sytuacji, gdyby gimnazjum zostało włączone do szkoły podstawowej. Jednostka samorządu terytorialnego, która zamierza przekształcić szkoły, jest zobowiązana do przeprowadzenia przekształcenia w odrębnym postępowaniu dla każdej ze szkół oraz w konsekwencji podjęcia uchwały o zmianie sieci szkół. Procedura ta jest uregulowana w art. 89 ust. 1-9 ustawy Prawo oświatowe i wymaga, m.in. zawiadomienia o zamiarze przekształcenia szkoły rodziców uczniów co najmniej na 6 miesięcy przed terminem zmiany. Wskazanie innej lokalizacji miejsca prowadzenia zajęć dydaktycznych szkoły podstawowej jest przekształceniem tej szkoły.