Wyrok NSA z dnia 29 października 2020 r., sygn. I OSK 851/20
Oświata
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 29 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Edukacji Narodowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1341/19 w sprawie ze skargi Gminy [...] na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] kwietnia 2019 r., nr [...] w przedmiocie negatywnego zaopiniowania zamiaru przekształcenia szkoły oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 grudnia 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1341/19, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy [...], uchylił postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] oraz utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...] w przedmiocie negatywnego zaopiniowania zamiaru przekształcenia Szkoły Podstawowej w W. W uzasadnieniu wskazano na następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
[...] Kurator Oświaty, działając na podstawie art. 89 ust. 1, 3, 5 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm., dalej jako "ustawa Prawo oświatowe"), po rozpatrzeniu wniosku dotyczącego zamiaru przekształcenia z dniem 31 sierpnia 2019 r. Szkoły Podstawowej w W. o stopniu organizacyjnym klas I - VIII wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w W. w Szkołę Podstawową w W. o stopniu organizacyjnym klas I - III wchodzącą w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w W., w dniu 15 lutego 2019 r. wydał postanowienie, w którym negatywnie zaopiniował powyższy wniosek.
W uzasadnieniu postanowienia podano, że po dokonaniu oceny uchwały Rady Gminy [...] nr [...] z dnia [...] grudnia 2018 r wraz z uzasadnieniem, opinii nauczycieli, rodziców, Oddziału Powiatowego [...] Związku Nauczycielstwa Polskiego, Zarządu Wojewódzkiego Forum Związku Zawodowego, a także oglądu bazy dydaktycznej obu szkół, za wydaniem negatywnej opinii przemawiają następujące okoliczności: