Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 2 września 2014 r., sygn. I FSK 1312/13

Transakcje między jednostkami samorządu terytorialnego a zakładami budżetowymi mają charakter wewnętrzny i jako takie nie podlegają opodatkowaniu.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA (del.) Dagmara Dominik-Ogińska (spr.), Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 2 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 marca 2013 r. sygn. akt I SA/Po 1035/12 w sprawie ze skargi Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 września 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych w P. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.

1.1. Wyrokiem z dnia 5 marca 2013r. sygn. akt I SA/Po 1035/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (dalej: Sąd pierwszej instancji) uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów (dalej: organ podatkowy/ skarżący) z dnia 10 września 2012r. nr [...] wydaną Zarządowi Komunalnych Zasobów Lokalowych w P. (dalej: strona) w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

1.2. Z uzasadnienia wyroku Sądu pierwszej instancji wynika, że strona w dniu 11 czerwca 2012 r. złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej VAT w zakresie opodatkowania czynności udostępnienia przez zakład budżetowy lokalu użytkowego stanowiącego własność Miasta na rzecz Urzędu Miasta. We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Strona jest samorządowym zakładem budżetowym Miasta P., wykonującym zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania zasobem stanowiącym własność Miasta. Strona została powołana uchwałą Nr XVIII/195/111/99 Rady Miasta P. z dnia 29 lipca 1999 r. Zgodnie z treścią uchwały przedmiotem jego działalności jest gospodarowanie: a) stanowiącymi własność lub współwłasność Miasta P. zabudowanymi nieruchomościami gruntowymi, nieruchomościami budynkowymi, budowlami nieruchomościami lokalowymi; b) własnościowymi spółdzielczymi prawami do lokali; c) gruntami niezabudowanymi położonymi w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, o których mowa pod lit. a), niezbędnymi do racjonalnego z nich korzystania, przekazanymi na stan majątkowy strony. Strona jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zasady gospodarowania komunalnym zasobem użytkowym zostały przyjęte uchwałą nr XXXII/309/V/2008 Rady Miasta P. z dnia 12 lutego 2008 r. We wskazanej uchwale przyjęto, że "Zasady gospodarowania komunalnym zasobem użytkowym" stanowią podstawę do przyjęcia przez Prezydenta Miasta P. regulacji szczegółowych w formie zarządzeń oraz decyzji indywidualnych. Podkreślono również, że wynajmującym lub wydzierżawiającym w rozumieniu wskazanej uchwały jest Miasto P. reprezentowane przez Prezydenta Miasta P. Strona nie jest trwałym zarządcą w stosunku do komunalnego zasobu użytkowego. Zgodnie z treścią przyjętych zasad gospodarowania podstawowym celem gospodarowania komunalnym zasobem użytkowym jest pozyskiwanie przychodów na utrzymanie w należytym stanie technicznym budynków komunalnych, a także budynków stanowiących przedmiot współwłasności z udziałem Miasta P. oraz podnoszenie standardu lokali wchodzących w jego skład, a nadto: zabezpieczenie potrzeb lokalowych podmiotów działających na rzecz społeczności lokalnej; tworzenie stabilnych warunków najmu dla podmiotów prowadzących na obszarze Gminy działalność gospodarczą i społecznie użyteczną. W ww. uchwale postanowiono ponadto m. in., że minimalne stawki czynszu dla publicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto P., niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, oraz rad osiedli - ustali Prezydent Miasta P. Pozostałe gminne jednostki organizacyjne obowiązane są uiszczać czynsz w wysokości odpowiadającej rynkowej stawce czynszu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00