Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2009 r., sygn. II OSK 750/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Włodzimierz Ryms (spr.) Sędziowie sędzia NSA Jacek Chlebny sędzia del. NSA Wiesław Morys Protokolant Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 20 sierpnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w P. oraz skargi kasacyjnej K. P. i M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 12 lutego 2009 r. sygn. akt II SA/Sz 893/08 w sprawie ze skargi K. P. i M. P. na uchwałę Rady Miejskiej w P. z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie odrzucenia protestów i zarzutów wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy P. w części dotyczącej obszaru miejscowości T., W., Z. tzw. "T." 1. oddala skargi kasacyjne; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego między stronami.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 lutego 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w punkcie pierwszym odrzucił skargę M. P. i K. P. co do § 1 pkt 1 uchwały Rady Miejskiej w P. z dnia [...] maja 2007 r. dotyczącego rozpoznania protestu w zakresie przeznaczenia terenu pod przepompownię ścieków 15NO i stację transformatorową 14EE, a w punkcie drugim stwierdził, że § 2 pkt 1 tej uchwały dotyczący rozpoznania zarzutu w zakresie poszerzenia drogi [...] KDL wzdłuż działki nr [...] wydany został z naruszeniem prawa.
W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Uchwałą z dnia [...] maja 2007 r. Rada Miejska w P., na podstawie art. 23 ust. 3 oraz art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r., Nr 15, poz. 139 ze zm.) w związku z art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) odrzuciła protesty skarżących do uchwały w sprawie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy P. w części dotyczącej obrębów T., W., Z. przeciwko przeznaczeniu terenu pod przepompownię ścieków 15 NO i stację transformatorową 14 EE oraz odrzuciła zarzuty przeciwko poszerzeniu drogi [...] KDL. Zdaniem Rady Miejskiej w P. lokalizacja terenów dla potrzeb przepompowni ścieków i stacji transformatorowej, jako elementów infrastruktury technicznej niezbędnych dla funkcjonowania terenów mieszkaniowych jest koniecznością i wynika z realizacji zadań gminy. Projektowana infrastruktura techniczna będąca inwestycją celu publicznego, jest rozwiązaniem typowym, szeroko stosowanym na terenach zabudowy mieszkaniowej, nie stanowi uciążliwości dla terenów sąsiadujących i nie wymaga zachowania określonych odległości od zabudowy. Natomiast z uwagi na istniejący na działce [...] budynek nie ma możliwości przesunięcia odcinka ulicy o symbolu [...] KDL (wzdłuż działek [...],[...] i [...]) w kierunku zachodnim. Droga [...] KDL jest celem publicznym, w projektowanym przebiegu obsługuje kilkadziesiąt działek, stanowi integralną część projektowanego, spójnego układu komunikacyjnego T. Zawężenie linii rozgraniczających drogę poniżej wynikającego z przepisów minimum 10 m dla dróg publicznych tej klasy nie jest uzasadnione.