Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 14 wrzenia 2006 r., sygn. I OSK 1225/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Rausz (spr.) Sędziowie sędzia NSA Barbara Adamiak sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 14 września 2006r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. S., B. B. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 sierpnia 2005 r. sygn. akt I SA/Wa 1161/04 w sprawie ze skargi S. S. i B. B. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji komunalizacyjnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Jak wskazał Sąd w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, zaskarżoną decyzją z dnia [...] nr [...] Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji utrzymał w mocy własną decyzję z dnia [...] nr [...] odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji Wojewody [...] z dnia 27 marca 1991 r. Nr [...], w części stwierdzającej nabycie z mocy prawa przez Gminę Miasto [...] własności nieruchomości położonej w [...] przy ul. [...], oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 244/7, opisanej w karcie inwentaryzacyjnej nr IV/6.

W skardze skarżący domagali się uchylenia obu decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, tj. nrS.9 i 196 oraz stwierdzenie przez Sąd nieważności decyzji komunalizacyjnej.

W uzasadnieniu skargi podniesiono w szczególności, że Gmina Miasto [...] nie dysponowała przedmiotową nieruchomością w rozumieniu przepisu art. 5 ust. 1 ustawy komunalizacyjnej z 1990 r., gdyż Spółdzielnia PPS "S." w [...] posiadała do niej tytuł prawny, który był ujawniony w księdze wieczystej Kw 7671 (zarząd i użytkowanie). Formułując powyższy pogląd skarżący powołali się na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i Sądu Najwyższego wskazujące na okoliczność, że komunalizowane mienie musi być bezpośrednio związane z realizacją ściśle określonych zadań gminy i że decydującym kryterium przy przekazywaniu gminom majątku ogólnonarodowego jest okoliczność, iż służy on wykonywaniu przez gminę jej zadań, które to przesłanki - zdaniem skarżących - w niniejszej sprawie nie wystąpiły.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00