Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 marca 2006 r., sygn. II GSK 399/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba (spr.), Sędziowie NSA Jan Grabowski, Małgorzata Korycińska, Protokolant Aleksandra Kuc, po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2006 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w O. z dnia 22 września 2005 r. sygn. akt II SA/Op 116/05 w sprawie ze skargi Wojewody O. na uchwałę Rady Miejskiej w G. z dnia 22 stycznia 2004 r. Nr XIV/194/04 w przedmiocie ustalenie dni i godzin otwarcia oraz zamykania placówek handlowych, zakładów gastronomicznych i usługowych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w O. wyrokiem z dnia 22 września 2005 r. sygn. akt II SA/Op 116/05 stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w G. z dnia 22 stycznia 2004 r. nr XIV/194/04 w przedmiocie ustalenia dni i godzin otwarcia oraz zamykania placówek handlowych, zakładów gastronomicznych i usługowych oraz określił, że zaskarżona uchwała w całości nie może być wykonana.

W uzasadnieniu wyroku podano między innymi, że Wojewoda O., działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miejskiej w G. z dnia 22 stycznia 2004 r. nr XIV/194/04 w sprawie określenia dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności na terenie Miasta i Gminy G.. W powołanej uchwale Rada Miejska w G. upoważniła właścicieli placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności do samodzielnego ustalania dni i godzin ich otwierania i zamykania przy uwzględnieniu ograniczeń wskazanych w § 2 i § 3 uchwały. W uzasadnieniu skargi Wojewoda O. wskazał, że Rada Miejska w G. przekroczyła swoje uprawnienia, udzielając upoważnienia Burmistrzowi G. do zakazania częściowo lub całkowicie, w drodze decyzji administracyjnej, funkcjonowania placówki w porze nocnej, jeżeli jej działalność jest szczególnie uciążliwa dla okolicznych mieszkańców lub sprzyja powstawaniu powtarzających się zakłóceń porządku publicznego w obrębie lub w sąsiedztwie placówki i jest to potwierdzone informacjami Komendy Powiatowej Policji w G. lub Straży Miejskiej w G.. Wojewoda zwrócił uwagę na to, że powołany w podstawie prawnej uchwały art. XII ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks pracy (Dz.U. Nr 24, poz. 142 ze zm.), upoważnia Radę Gminy do ustalania godzin otwierania i zamykania placówek. Zatem to rada władna jest decydować o godzinach handlu na terenie gminy, a nie organ wykonawczy samorządu gminnego, któremu rada przekazała w tym zakresie część swoich uprawnień. Organ skarżący podniósł także, że zaskarżona uchwała prowadzi do naruszenia konstytucyjnej zasady swobody działalności gospodarczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00