Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 19-07-2024
TEMATY:
Artykuł aktualny na dzień 19-07-2024
TEMATY:
Data publikacji: 2024-07-19

Jak w uchwale określić odległość punktu sprzedaży alkoholu od obiektu chronionego

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. W treści ustaliła odległość na co najmniej 50 m między punktem sprzedaży alkoholu a obiektem chronionym. Czy taki zapis jest wystarczający?

Odpowiedź

Nie – taki zapis w uchwale nie jest wystarczający, gdyż rada nie wskazała sposobu mierzenia odległości pomiędzy obiektem chronionym a punktem sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. W każdym razie dokonała tego w sposób nieprecyzyjny i nieklarowny. 

Uzasadnienie

Jak wskazał Wojewoda Mazowiecki w rozstrzygnięciu nadzorczym z 5 stycznia 2023 r. (nr WNP-O.4131.17.2022), rada gminy musi określić, w jaki sposób należy mierzyć odległość pomiędzy drzwiami głównymi wejściowymi do punktów sprzedaży, a drzwiami wejściowymi do obiektu chronionego – względnie między wejściem na teren posesji obiektów chronionych a drzwiami wejściowymi do punktu sprzedaży. Pomiaru tak określonej odległości można dokonać na wiele sposobów (np. w linii prostej, najkrótszą drogą dojścia, dojścia ciągami dróg publicznych itp.). 

Wojewoda uznał, że brak tego elementu uchwały powoduje niewypełnienie upoważnienia ustawowego określonego w art. 12 ust. 3 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej: ustawa o wychowaniu w trzeźwości). W konsekwencji powoduje to nieważność uchwały. Jako potwierdzenie swojego stanowiska wojewoda zacytował wyrok WSA we Wrocławiu z 24 września 2008 r. (sygn. akt III SA/Wr 358/08), zgodnie z którym wprowadzenie w uchwale, będącej aktem prawa miejscowego, uregulowań sformułowanych w sposób trudny do jednoznacznego odczytania, stanowi istotne naruszenie prawa.

W świetle dominującego stanowiska orzecznictwa, doktryny prawa oraz piśmiennictwa (zob. np. J. Wilk, Uchwała w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, Lex 2018) zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, o których mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, obejmują wymóg określenia trzech zagadnień: 

1) katalogu obiektów podlegających ochronie, 

2) odległości wyznaczającej strefę ochronną dla chronionego miejsca (odległości między chronionym obiektem a miejscem sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych),

3) sposobu mierzenia odległości pomiędzy tymi miejscami.

Nie ulega wątpliwości, że celem określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych jest szczególna ochrona określonych miejsc lub obiektów. Określone przez radę gminy (w formie uchwały) zasady usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych stanowią akt prawa miejscowego – a tym samym należą do kategorii przepisów powszechnie obowiązujących, wobec których sformułowano szczególne wymogi (m.in. dotyczące ich precyzyjności i klarowności). Należy pamiętać, że uchwała w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych będzie aktem prawa miejscowego wielokrotnego zastosowania – a w szczególności będzie stanowić jedną z podstaw wydania decyzji w sprawie przyznania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych poszczególnym przedsiębiorcom. Musi tym samym w sposób jednoznaczny i precyzyjny określać ww. zasady, w tym sposób mierzenia odległości miejsca chronionego od miejsca sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych.

Adam Stasiak

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00