Ochrona sygnalistów w firmie. Jak przygotować i wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych?
25 września 2024 roku zaczną obowiązywać przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Głównym obowiązkiem pracodawcy przewidzianym w nowych regulacjach jest opracowanie wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jak przygotować i wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych w firmie?
sygnalista sygnaliści
Głównym obowiązkiem pracodawcy przewidzianym w ustawie o ochronie sygnalistów jest opracowanie wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych (art. 24 ustawy o ochronie sygnalistów). Procedura zgłoszeń wewnętrznych to podstawowy i formalny dokument, obwarowany wieloma wymogami ustawowymi, który musi być też dostosowany do struktury i warunków panujących w danej firmie.
Wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, ma ustalić podmiot prawny, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób.