Uznanie pojazdu za odpad w świetle przemieszczeń transgranicznych - Wyrok NSA z dnia 12 marca 2024 r., sygn. III OSK 1426/22
Uznawanie pojazdu za odpad w kontekście transgranicznego przemieszczenia odpadów wymaga dokładnej analizy okoliczności faktycznych i prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem stanu technicznego pojazdu oraz zamiaru posiadacza wobec sposobu jego dalszego wykorzystania, przy czym samo wystawienie dokumentu 'Certificate of Salvage for a Vehicle' nie jest wystarczającą podstawą do kwalifikacji pojazdu jako odpadu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lutego 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 1833/21 w sprawie ze skargi P.B. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 8 października 2021 r. nr [...] w przedmiocie wezwania do zagospodarowania odpadu 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżone postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 8 października 2021 r. nr [...], 2. zasądza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz P.B. kwotę 1037 (jeden tysiąc trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 18 lutego 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P.B. (dalej: skarżący) na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej organ) z 8 października 2021 r. w przedmiocie wezwania do zagospodarowania odpadu.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że w związku z analizą dokumentacji załączonej do wniosku o rejestrację na terytorium Polski motocykla marki YAMAHA [...] o numerze identyfikacyjnym nadwozia [...], Starosta Ostrołęcki zawiadomił Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, że motocykl może stanowić odpad. Na tej podstawie organ stwierdził, że organ właściwy do spraw rejestracji pojazdów w stanie Pensylwania w USA wydał dla spornego pojazdu dokument "Certificate of Salvage for a Vehicle" nr [...]. Z tłumaczenia dokumentu wynika, że "Dowód rejestracyjny nie będzie wydany". Oznacza to, że dla przedmiotowego pojazdu powypadkowego właściwe władze Stanu Pensylwania wydały dokument, na podstawie którego nie jest możliwa rejestracja pojazdu. Jednocześnie dokument posiada adnotację: "Formularz MY-426B musi być użyty podczas starania się o odtworzony Tytuł Własności w Stanie Pensylwania. Nie wolno używać tego pojazdu na drogach publicznych do czasu wydania odtworzonego tytułu". Przedmiotowy pojazd powypadkowy, w stanie w jakim się znajdował, nie mógł zatem poruszać się po drogach. Pojazd mógł być wykorzystany zgodnie ze swoim pierwotnym przeznaczeniem, ale wymagane było uzyskanie dla niego statusu pojazdu "odtworzonego". Właścicielem pojazdu powypadkowego był podmiot amerykański, który sprzedał pojazdy innemu podmiotowi na terenie USA, a następnie motor został sprzedany skarżącemu Faktura obejmowała sprzedaż pojazdu powypadkowego wyprodukowanego w 2013 r. o przebiegu 446 mil za cenę 813 USD. W ocenie organu, poprzedni właściciel pojazdu nie dokonywał niezbędnych napraw pojazdu oraz nie uzyskał niezbędnego do dalszego wykorzystania tytułu własności pojazdu "odtworzonego". Oznacza to, że pojazd stanowi odpad, zgodnie z definicją z art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 779 ze zm.). W związku z tym organ postanowieniem z 31 sierpnia 2021 r. wezwał skarżącego do zastosowania procedur określonych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczenia odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 12.07.2006, str. 1) przez zagospodarowanie odpadu o kodzie 16 01 04* w postaci uszkodzonego pojazdu o wskazanym numerze identyfikacyjnym nadwozia, przemieszczonego z terytorium USA na terytorium Polski, przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu pojazdów, posiadającego decyzję właściwego organu w zakresie gospodarki odpadami, wymaganej w związku z prowadzeniem stacji demontażu pojazdów, określając termin realizacji tych działań na nie dłuższy niż 30 dni od daty doręczenia postanowienia.