Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 lutego 2022 r., sygn. IV SA/Wa 1833/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Grzegorz Rząsa (spr.) Sędziowie sędzia WSA Anita Wielopolska sędzia WSA Katarzyna Golat po rozpoznaniu w dniu 18 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi P. B. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] października 2021 r., nr [...] w przedmiocie wezwania do zagospodarowania odpadu oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej: "GIOŚ" lub "organ") z [...] października 2021 r., nr [...] uchylające postanowienie GIOŚ z [...] sierpnia 2021 r., nr [...] i wzywające P. B. (dalej "Skarżący" lub "Strona") do zagospodarowania odpadu.
2. Zaskarżone postanowienie zostało oparte na następujących ustaleniach faktycznych i ocenach prawnych.
2.1. W związku z analizą dokumentacji załączonej do wniosku o rejestrację na terytorium Polski motocykla marki [...], o numerze identyfikacyjnym nadwozia [...], złożonego do Starostwa Powiatowego w [...], Starosta zawiadomił GIOŚ, że zachodzi podejrzenie, że motocykl ten stanowi odpad, który powinien być poddany recyklingowi. W związku z powziętą informacją Organ w dniu 30 maja 2019 r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne, w sprawie określenia sposobu gospodarowania odpadem o kodzie 16 01 04*. Na podstawie analizy zebranej w toku postępowania dokumentacji, organ stwierdził, iż dla pojazdu sprowadzonego przez Skarżącego ze Stanów Zjednoczonych organ właściwy do spraw rejestracji pojazdów w stanie Pensylwania w USA wydał dokument "Certificate of Salvage for a Vehicle" nr [...]. Z tłumaczenia zapisów na ww. dokumencie wynika, że "Dowód rejestracyjny nie będzie wydany" (tłumaczenie przysięgłe z dnia [...] kwietnia 2019 r.). Powyższe oznacza, że dla przedmiotowego pojazdu powypadkowego właściwe władze Stanu Pensylwania wydały dokument, na podstawie którego nie jest możliwa rejestracja pojazdu. Jednocześnie ww. dokument "Certificate of Salvage for a Vehicle" posiada adnotację: "Formularz [...] musi być użyty podczas starania się o "odtworzony" Tytuł Własności w Stanie Pensylwania. Nie wolno używać tego pojazdu na drogach publicznych do czasu wydania "odtworzonego" tytułu". Zdaniem GIOŚ, przytoczony zapis oznacza, iż przedmiotowy pojazd powypadkowy, w stanie w jakim się znajdował, nie mógł poruszać się po drogach. Organ podkreślił, że aby przedmiotowy pojazd mógł być wykorzystany zgodnie ze swoim pierwotnym przeznaczeniem, wymagane było uzyskanie dla niego statusu pojazdu "odtworzonego". Zgodnie z treścią dokumentu "Certificate of Salvage for a Vehicle", właścicielem ww. pojazdu powypadkowego był podmiot [...], [...], [...], [...]. Następnie pojazd został sprzedany na rzecz [...], [...]. [...], [...]. Natomiast zgodnie z fakturą nr [...]z dnia [...] grudnia 2016 r. podmiot [...] sprzedał przedmiotowy pojazd, wyprodukowany w 2013 r. i mający przebieg 446 mil, na rzecz Skarżącego jako pojazd powypadkowy za cenę 813 USD. GIOŚ stwierdził, iż poprzedni właściciel tego pojazdu, nie dokonywał niezbędnych napraw pojazdu oraz nie uzyskał niezbędnego do dalszego wykorzystania tytułu własności pojazdu "odtworzonego" i w takim stanie pojazd został przekazany Stronie. Biorąc pod uwagę powyższe, GIOŚ stwierdził, iż sporny pojazd stanowi odpad, zgodnie z definicją odpadu zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779 ze zm.; dalej: "ustawa o odpadach") i postanowieniem z [...] sierpnia 2021 r., nr [...] wezwał Skarżącego do zastosowania procedur określonych w art. 24 ust. 3 rozporządzenia Nr [...] Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczenia odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 12.07.2006, str. 1, dalej: "Rozporządzenie 1013/2006") poprzez zagospodarowanie odpadu o kodzie 16 01 04* w postaci uszkodzonego, pojazdu marki: [...], o numerze identyfikacyjnym nadwozia [...], przemieszczonego z terytorium USA na terytorium Polski, przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu pojazdów, posiadającego decyzję właściwego organu w zakresie gospodarki odpadami, wymaganej w związku z prowadzeniem stacji demontażu pojazdów, określając termin realizacji tych działań na nie dłuższy niż 30 dni od daty doręczenia postanowienia.