Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 26 maja 2022 r., sygn. II SA/Po 825/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Zieliński (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Asesor WSA Sebastian Michalski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 maja 2022 r. sprawy ze skargi M. J. i M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2021 r., nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławczego decyzją z dnia 16 kwietnia 2021 r. nr [...] utrzymało w mocy zaskarżoną przez M. J. i M. K. decyzję Burmistrza Miasta [...] z dnia 24 lutego 2021 r. znak [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy.
Decyzje te zostały wydane w następującym stanie sprawy.
Burmistrz Miasta [...] (dalej: Burmistrz; organ I instancji), po ponownym rozpatrzeniu sprawy z wniosku M. J. i M. K. (dalej również: inwestorzy; wnioskodawcy; skarżący) z dnia 24 marca 2020 r. (data wpływu: 31 marca 2020 r.), decyzją z dnia 24 lutego 2021 r., wydaną na podstawie art. 59 ust. 1 i art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2020 r., poz. 293) - dalej: u.p.z.p., odmówił ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie [...] budynków mieszkalnych wielorodzinnych w etapach (1 budynek - I etap), przewidzianej do realizacji na działkach nr [...] i [...] przy ul. [...] i ul. [...] w [...].
Przed wydaniem tejże decyzji organ I instancji wyznaczył wokół terenu inwestycji – działek nr [...] i [...] – obszar analizowany o promieniu [...] m w każdą stronę, w sposób określony w przepisach § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalenia wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r. nr 164, poz. 1588) - dalej: rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r.; rozporządzenie. Łączna szerokość frontu działek wynosi [...] m, a przyjęta zgodnie z rozporządzeniem minimalna rozpiętość obszaru analizowanego wynosiłaby 3 x [...] m w każdą stronę od granic terenu inwestycji. Burmistrz wyjaśnił, że uwzględnił pełny obrys działek skrajnych, leżących na obrzeżu tego obszaru. Zarazem wskazał, że nie uwzględniono jedynie pełnego obrysu działek oznaczonych w ewidencji gruntów jako drogi (wybiegają poza granice obszaru analizowanego), terenów rolnych, zieleni nieurządzonej oraz ogrodów działkowych, gdyż działki te nie wpływają na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu.