Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 listopada 2012 r., sygn. II SA/Gd 466/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Górska Sędzia NSA Krzysztof Ziółkowski (spr.) Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Diana Wojtowicz po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2012 r. na rozprawie w Gdańsku sprawy ze skargi P. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 31 maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 29 sierpnia 2011 r., nr [...], wydaną na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 2, art. 53 ust. 4 pkt 9, art. 59 ust. 1, art. 60, art. 61, art. 63 ust. 1, 2 i 4, art. 64 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz.U. z 2012 r., poz. 647) - dalej w skrócie jako "ustawa" oraz § 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz. 1588), Prezydent Miasta ustalił dla P. C. warunki zabudowy dla planowanej zmiany sposobu użytkowania z pensjonatu na budynek mieszkalny wielorodzinny (do czterech lokali) z rozbudową, przebudową i częściową rozbiórką na działce nr [...], obręb [...], przy ul. T. [...] w G.
W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji wyjaśnił, że z przeprowadzonej analizy wynika, iż planowana inwestycja nie wykracza poza graniczne parametry występujące w obszarze analizowanym i w najbliższym sąsiedztwie. Warunkiem realizacji budynku wielorodzinnego o dopuszczonych czterech lokalach mieszkalnych jest zapewnienie miejsc postojowych dla mieszkańców i gości wyłącznie w granicach własnej działki inwestora.
Organ pierwszej instancji wskazał, że w obszarze analizowanym zlokalizowana jest zabudowa mieszkaniowa. Planowana inwestycja kontynuuje funkcję mieszkaniową. Analizując zasadność dopuszczenia zabudowy wielorodzinnej z czterema lokalami mieszkalnymi w sąsiedztwie budynków jednorodzinnych, należy wskazać, że przy tej samej ulicy zlokalizowany jest podobny zespół zabudowy mieszkaniowej (identyczny kwartał zabudowy od wschodu), w którym występuje zabudowa wielorodzinna w formie budynku pięciokondygnacyjnego. Nie stoi zatem w sprzeczności z otaczająca zabudową zasada wprowadzania do kwartałów zabudowy jednorodzinnej wyższej intensywności zabudowy. Dla planowanej zabudowy dopuszczono wskaźnik max 0,33. W sąsiedztwie znajdują się nieruchomości o wskaźniku sięgającym ok. 0,52. Funkcja mieszkaniowa została na terenie tej części miasta ustalona również w studium, które nie rozgranicza zabudowy mieszkaniowej na jednorodzinną i wielorodzinną. Tendencją w kierunkach rozwoju miasta jest dogęszczanie zabudowy w dzielnicach P. i Z. Gabaryty planowanej zabudowy nie będą przekraczały parametrów zabudowy znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie, dlatego tez brak podstaw do odmowy ustalenia warunków dla zabudowy zaproponowanej we wniosku.