Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 25 maja 2023 r., sygn. II CSKP 1555/22

1. Dziennikarz ma prawo odmówić wykonania polecenia służbowego, jeżeli oczekuje się od niego publikacji, która łamie zasady rzetelności, obiektywizmu i staranności zawodowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 prawa prasowego.

2. Dziennikarz nie może prowadzić ukrytej działalności reklamowej wiążącej się z uzyskaniem korzyści majątkowej bądź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamą, zgodnie z art. 12 ust. 2 prawa prasowego.

3. Wykorzystanie wizerunku osoby w kontekście negatywnym, bez jej zgody, godzi w jej cześć i dobre imię, co jest naruszeniem art. 23 w zw. z art. 24 § 1 kodeksu cywilnego.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej w składzie:

SSN Grzegorz Misiurek (przewodniczący) ‎

SSN Marta Romańska

‎SSN Władysław Pawlak (sprawozdawca)

1. oddala skargę kasacyjną;

2. zasądza od strony pozwanej na rzecz powódki kwotę 1260 (jeden tysiąc dwieście sześćdziesiąt) zł, tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił apelację pozwanej partii politycznej P. od wyroku Sądu Okręgowego ‎w Warszawie, którym w częściowym uwzględnieniu powództwa J. Ś. : 1) nakazał pozwanemu opublikowanie na własny koszt - w terminie 14 dni od uprawomocnienia się wyroku na stronie internetowej […] w górnej części strony internetowej, bezpośrednio pod menu nawigacyjnym i główną ramką zawierająca nazwę strony, w czarnej ramce na białym tle o rozmiarze nie mniejszym niż 750 pikseli na 350 pikseli, stanowiącej element stałej treści strony, ukazującej się każdorazowo po wyświetleniu głównej strony niezależnie od zastosowanej przeglądarki internetowej (tj. w taki sposób, aby zawartość nie była kategoryzowana jako reklama, w szczególności poprzez oprogramowanie blokujące przekazy reklamowe), czarną czcionką Times New Roman o wielkości 12 pkt i z co najmniej pojedynczą interlinią (zgodnie z formatowaniem programu MS Word) bez zastosowania jakichkolwiek zabiegów umniejszających znaczenie, rangę i powagę tekstu lub ograniczających możliwość zapoznania się z nim - oświadczenia o następującej treści „P. oświadcza, że wykorzystała wizerunek pani J. Ś. w spocie wyborczym partii pt.: […] wyemitowanym w ramach kampanii wyborczej do organów samorządu terytorialnego w […] bez wiedzy i zgody pani J. Ś.”; 2) zobowiązał pozwanego do utrzymywania powyższego oświadczenia na stronie internetowej przez okres 30 dni od dnia jego opublikowania; 3) zasądził od pozwanego na rzecz Fundacji Ś. w K. kwotę 10 000 zł z ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia 30 listopada 2018 r. do dnia zapłaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00