Aktualność
Okres na wykorzystanie zaległych urlopów
Czy pracodawca, w regulaminie pracy, może skrócić termin wykorzystania zaległych urlopów na przykład do 30 kwietnia następnego roku?
Takie postanowienie pogarszałoby sytuację pracowników w stosunku do tego, co przewidują przepisy Kodeksu pracy i jako takie nie powinno być wprowadzane.
Zaległy urlop wypoczynkowy (niewykorzystany do końca roku, za który przysługuje) wykorzystany być powinien nie później niż do końca września kolejnego roku. Niedotrzymanie tego terminu powoduje odpowiedzialność wykroczeniową pracodawcy.
Przyjęcie z góry w regulaminie pracy ograniczenia okresu wykorzystywania urlopów byłoby pogorszeniem sytuacji pracowników i nie powinno mieć miejsca. Pośrednio takie rozwiązanie mogłoby także zagrozić pracodawcy, gdyż w sytuacji, w której ze względów organizacyjnych nie mógłby udzielić urlopu w tym terminie naruszałby przepisy.
Ukształtowało się dosyć zgodne stanowisko zarówno wśród ekspertów, jak i w orzecznictwie sądowym o możliwości jednostronnego nakazania pracownikowi wykorzystania zaległego urlopu.
Przykładowo, w uzasadnieniu wyroku SN z 7 maja 2008 r., II PK 313/07 (OSNP 2009/17-18/229) wskazano, że:
Z art. 168 Kodeksu pracy wynika obowiązek pracodawcy udzielenia pracownikowi zaległego urlopu wypoczynkowego w terminie w przepisie tym określonym, a udzielenie urlopu we wskazanym terminie nie wymaga od pracodawcy uzyskania zgody pracownika i jest dla niego wiążące. Pracodawca może więc w czasie udzielonego urlopu nie dopuścić pracownika do pracy, a przejawiana przez pracownika gotowość do pracy nie może prowadzić do nabycia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy.
Podobnie w wyrokach SN z 24.1.2006 r. (sygn. I PK 124/05) i z 2.9.2003 r. (sygn. I PK 403/02.
Inne podejście – wskazujące na konieczność dojścia do porozumienia z pracownikiem w zakresie terminu wykorzystywania urlopów zaległych – prowadziłoby do braku możliwości wypełnienia przez pracodawcę zobowiązania.
Pracodawca może zatem narzucić pracownikom terminy wykorzystania tych urlopów – podkreślmy, że dotyczy to wyłącznie urlopów zaległych – w taki sposób, by nie zakłócało to toku pracy firmy. W pierwszej kolejności należy jednak podjąć próbę dojścia do porozumienia odnośnie terminów ich wykorzystania – najlepiej wskazać pracownikom na ilości pozostałych urlopów oraz termin, do którego powinni wskazać okresy ich wykorzystywania (spośród podanych przez pracodawcę – pracodawca sugeruje terminy, które nie będą kolidowały z działalnością zakładu pracy), zastrzegając, że w razie braku porozumienia pracodawca sam narzuci przedziały czasu, w jakich urlopy zaległe będą wykorzystywane.
Marek Rotkiewicz
Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right