DGP: Coraz mniej osób musi przebywać w zakładach. Rozwiązaniem jest nie tylko praca zdalna
Sytuacja związana z epidemią znacząco wpływa na stosunki pracy – wielu pracowników wyraża obawy przed przychodzeniem do pracy i dojazdami transportem publicznym. Z kolei wątpliwości pracodawców dotyczą m.in. tego, kiedy w obecnej sytuacji epidemiologicznej nieobecność pracownika w miejscu pracy jest usprawiedliwiona, a także w jakich przypadkach można nakazać mu wykonywanie pracy z domu. Na najbardziej nurtujące pytania związane z absencją w zakładach pracy odpowiadamy poniżej.
▶ Czy pracodawca może obecnie nakazać pracę zdalną?
Zgodnie z art. 3 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374; dalej: ustawa w sprawie koronawirusa) – która obowiązuje od 8 marca 2020 r. – pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie przez czas oznaczony pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna). Ustawa w sprawie koronawirusa wprowadziła zatem możliwość wydania polecenia pracy zdalnej –pracownik nie musi więc wyrazić zgody na taką formę wykonywania swoich obowiązków. Wiążąca jest decyzja pracodawcy.