Inwestycje towarzyszące CPK – ryzyka dla właścicieli nieruchomości
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego kojarzy się głównie z powstawaniem nowego lotniska. Tymczasem w cieniu tego flagowego projektu rozwija się sieć inwestycji towarzyszących – od dróg do linii kolejowych – które mogą objąć grunty położone nawet setki kilometrów od Baranowa. A to pociąga za sobą realne ograniczenia dla właścicieli tych nieruchomości i użytkowników wieczystych.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (dalej: CPK), w kontekście bilansu zysków i kosztów społecznych realizacji, została już odmieniona przez wszystkie przypadki. Inaczej jednak wygląda sytuacja z tzw. inwestycjami towarzyszącymi CPK, które w powszechnej świadomości często są utożsamiane z samym lotniskiem lub – co gorsza – z nim mylone albo kompletnie pomijane.
Tymczasem, w odróżnieniu od portu lotniczego, który ma powstać na terenie kilku gmin, inwestycje towarzyszące będą realizowane w całej Polsce. Oznacza to, że skutki ich planowania i budowy mogą odczuć właściciele nieruchomości oddalonych nawet o setki kilometrów od Baranowa.
Co więcej, ustawodawca w ustawie o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (dalej: specustawa) przewidział wiele rozwiązań, które mają przyspieszyć i ułatwić realizację tych inwestycji. Rozwiązania te są jednak precedensowe i mogą być źródłem istotnych problemów dla właścicieli gruntów, na których inwestycje te mają być realizowane.