Najbardziej brakowałoby nam bezpłatnej poczty elektronicznej i wyszukiwarki
Większość konsumentów w państwach Unii Europejskiej uważa model „pay or okay” (opłata albo zgoda) za rozsądny. Takiej odpowiedzi udzieliło 60 proc. uczestników badania zleconego firmie Kantar przez IAB Europe – stowarzyszenie branży reklamy cyfrowej i marketingu. W modelu „pay or okay” osoby chcące korzystać z usług online są stawiane przed wyborem: albo zgodzą się na wykorzystanie ich danych osobowych do celów reklamowych, albo wniosą opłatę pieniężną (np. w formie subskrypcji). Ten mechanizm budzi kontrowersje ze względu na ochronę danych osobowych. W kwietniu 2024 r. Europejska Rada Ochrony Danych stwierdziła, że duże platformy internetowe stosujące „pay or okay” powinny zapewniać prawdziwy wybór – tj. wprowadzić trzecią opcję: bezpłatny dostęp bez reklam behawioralnych. Zastosowanie modelu „pay or okay” przez największe platformy społecznościowe – Facebooka i Instagram – zakwestionowała też Komisja Europejska. Na gruncie aktu o rynkach cyfrowych (DMA) nałożyła za to na Metę 200 mln euro kary.