Obowiązki w zakresie BHP w 2025 r. – praktyczne wskazówki dla pracodawcy
Rozpoczął się nowy rok, a wraz z nim pracodawcy powinni dopełnić wielu formalności związanych ze sprawozdawczością w zakresie BHP. Dotyczą one m.in. wypadkowości, zatrudnienia pracowników w narażeniu na działanie czynników o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym w środowisku pracy, czy też działalności w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych oraz czynności z nim związanych. Z nowości procedowane są istotne zmiany dotyczące zapewnienia odpowiedniej temperatury na stanowiskach pracy, ponadto w planach Ministerstwa Zdrowia jest poszerzenie pakietu obowiązkowych badań z zakresu medycyny pracy.
Przygotowanie sprawozdania ZUS-IWA
Jednym z pierwszych, a zarazem najważniejszych obowiązków pracodawcy na początku roku kalendarzowego, jest przygotowanie sprawozdania ZUS-IWA, a więc informacji zawierającej dane do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe. Sprawozdanie to, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (j.t Dz.U. z 2022 r. poz. 2189 ze zm.), pracodawca musi sporządzić i przekazać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do 31 stycznia.
Powyższy dokument powinien zawierać m.in.:
1) dane identyfikacyjne płatnika składek,
2) rodzaj działalności według PKD,
3) liczbę osób ubezpieczonych, zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego,
4) adres płatnika składek,
a także inne dane niezbędne do ustalenia kategorii ryzyka dla płatnika składki, w tym:
1) liczbę osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem,
2)liczbę osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy ciężkich i śmiertelnych,