wywiad
Z Warszawy do Krakowa 250 km/h? Nieprędko
Wyborski: Firm spoza UE nie będziemy dopuszczać do przetargów, jeśli pojawią się wątpliwości, że podmioty mogłyby proponować ofertę sztucznie dotowaną przez ich właścicieli i przez to negatywnie oddziaływać na polski rynek budowlany
Nowy zarząd PKP PLK działa od ponad roku. Co udało się osiągnąć w tym czasie?

Piotr Wyborski, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe
Piotr Wyborski, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe
Podnieśliśmy prędkości na 1650 km linii dla pociągów pasażerskich oraz na 1500 km linii dla towarowych. O 29 proc. zmniejszyliśmy liczbę ograniczeń prędkości na sieci. To pozwoliło przewoźnikom jeździć szybciej. Na wielu trasach pasażerowie otrzymali rekordowe czasy przejazdów. Zaczęliśmy wdrażać rozkład cykliczny: mamy już kilkadziesiąt relacji, na których pociągi odjeżdżają w równych odstępach. Zakładamy, że zachęci to większą liczbę osób do podróży koleją. Ostatni rok był dla nas przełomowy również inwestycyjnie. Przez poprzednie dwa lata branża budowlana cierpiała na brak przetargów, co było spowodowane deficytem dostępności środków z Unii Europejskiej. My, nie dość, że zrobiliśmy przegląd projektów inwestycyjnych, żeby je poprawić, zwłaszcza pod względem efektów eksploatacyjnych, to uruchamialiśmy nowe przetargi. W ciągu 12 miesięcy ruszyliśmy z przetargami o wartości 30 mld zł i podpisaliśmy umowy inwestycyjne na kwotę 17 mld zł. Wykonawcy pracują też intensywnie na placach budowy. Oprócz tego nanieśliśmy konieczne korekty do wielu projektów w ramach programu przystankowego, Kolei Plus czy zadań z Krajowego Planu Odbudowy, które są pilne, bo trzeba je rozliczyć w II poł. przyszłego roku. W 2024 r. przyłożyliśmy się także do podniesienia bezpieczeństwa na torach. Odnotowaliśmy tym samym mniej wypadków z naszej winy. Na przejazdach kolejowych spadła też ogólna liczba wypadków, w których byli zabici i ranni. W 2023 r. było ich 177, a w 2024 r. – 158.