Automotive w Polsce: jak wygrać w epoce technologicznej rewolucji i wojny potęg
Po latach rekordowych wzrostów branża motoryzacyjna w Polsce i Europie znalazła się na historycznym zakręcie. To, czy pomknie po kolejne sukcesy, zależy od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Rozmawialiśmy o tym z topowymi ekspertami.
Poruszyliśmy najgorętsze tematy, jakimi żyje polski i europejski automotive:
• wpływ unijnych i rodzimych regulacji na sektor
• konsekwencje unijnej polityki energetyczno-klimatycznej dla konkurencyjności
• rewolucja elektromobilności i różne jej prędkości w Europie
• mordercza walka konkurencyjna między USA a Chinami i miejsce UE
• sytuacja na rynku pracy jako pochodna procesów demograficznych.
Ewa Kwiecińska, menedżerka ds. komunikacji w Faurecia Polska: Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie, będąca dotąd motorem napędowym europejskiej gospodarki, pozostanie konkurencyjna pod kilkoma warunkami. Przede wszystkim niezbędna jest infrastruktura rozumiana szeroko: od sprawnego i niezawodnego łańcucha dostaw poprzez szybki i bezpieczny przesył danych po energię w konkurencyjnej cenie. Dziś ceny energii w Polsce stanowią dla przemysłu wielki problem.
Kluczowym elementem układanki jest dostęp do kompetentnych inżynierów. Musimy mieć innowacyjne zespoły, które w sposób zaangażowany chcą pracować tutaj, w Polsce, i mają ku temu odpowiednie warunki. Przy obecnych trendach demograficznych stanowi to nie lada wyzwanie – tym bardziej powinniśmy zwracać uwagę na możliwie najlepsze wykorzystanie dostępnych talentów, mężczyzn i kobiet. Bardzo istotne są także koszty pracy, które dynamicznie w Polsce wzrosły. Wreszcie, jeśli chcemy, żeby biznes automotive w Europie był konkurencyjny i w ogóle u nas pozostał, potrzebujemy rozsądnych regulacji.
Kolejne etapy Zielonego Ładu powinny być wcielane w życie w bliskim i szczerym dialogu z przemysłem, w tempie umożliwiającym jego ewolucję i konieczne inwestycje. Zanim zaczniemy rozliczać przemysł z tego, czy spełnia zielone wymogi, należy temu przemysłowi zapewnić realny dostęp do taniej zielonej energii – a nie na odwrót. Koszty prowadzenia działalności w sektorze automotive muszą być przewidywalne i konkurencyjne. Dziś nie są, więc szereg inwestycji może, niestety, ominąć Europę, w tym Polskę. Musimy więc mocno popracować nad naszą atrakcyjnością. Stawka tego jest bardzo wysoka. Wszyscy powinni mieć z tyłu głowy, że to przemysł dysponuje zasobami niezbędnymi do wdrażania nowych technologii i