Poradnia rachunkowa
- Czy spółka komunalna przygotowuje RB-27S i Rb-28S
- Gdzie należy wykazywać zobowiązania wymagalne
- Dlaczego gmina powinna ująć w sprawozdaniu należności wobec podmiotu, który pozostaje w upadłości
Burmistrz chce zobowiązać spółkę komunalną, aby składała sprawozdania budżetowe Rb-27S i Rb-28S? Spółka ta wykonuje zadania gminy, w tym gospodarkę nieruchomościami i utrzymanie czystości. Czy żądanie burmistrza będzie zgodne z prawem?
W podanym zapytaniu jest mowa o wykonywaniu zadań własnych gminy, tyle że przez spółkę komunalną. Wstępnie warto więc przypomnieć, że katalog tzw. zadań własnych gminy wyznacza w ogólny sposób art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Postanowiono w nim m.in., że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych;
- wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
- zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Specyfiką samorządów jest to, że mogą one realizować swoje zadania w sposób zróżnicowany, o czym mowa w ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. W jej art. 2 postanowiono, że „gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego”.